Digitaalinen rytmipeli : Prototyypistä kohti valmista julkaisua
Miettola, Jussi (2016)
Miettola, Jussi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229078
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee digitaalisen rytmiikkapelin prototyypin suunnitelmaa sekä prototyypin valmistamiseen liittyviä prosesseja. Prototyyppi pitää sisällään pelin pedagogisen sisällön suunnitelman ja teknisen toteutustavan luonnostelman. Prototyyppiä käytetään pohjana demoversion ohjelmointia ja testausta varten.
Pelissä opetellaan rytmiikan alkeita toiminnan perustuessa rytminlukuun sekä imitointiin kuulokuvan perusteella. Ohjelma suunnitellaan käytettäväksi älypuhelimilla ja tableteilla. Pelin kohdeyleisönä ovat toiminnallisista peleistä kiinnostuneet ihmiset, musiikinopiskelijat sekä digitaalisista opetuksen apuvälineistä kiinnostuneet musiikinopettajat.
Pelin pedagogisen sisällön muotoutumiseen vaikuttaa kokemukseni rytmimusiikin opettajana. Sisällön suunnittelussa käytämme myös ulkopuolista erityismusiikkipedagogista apua. Tavoitteenamme on luoda kaupalliseen käyttöön matalan kynnyksen rytmiikkapeli, joka sopii käytettäväksi huvikäytön lisäksi rytminopiskelun oheen opettajan työkaluksi. Peli sopii myös kotikäyttöön musiikin opiskelun apuvälineeksi.
Opinnäytetyön graafisista luonnoksista vastaa työryhmän toinen jäsen graafinen suunnittelija Antti Ollikainen. Ollikainen on myös mukana pelin konseptisuunnittelussa.
Pelissä opetellaan rytmiikan alkeita toiminnan perustuessa rytminlukuun sekä imitointiin kuulokuvan perusteella. Ohjelma suunnitellaan käytettäväksi älypuhelimilla ja tableteilla. Pelin kohdeyleisönä ovat toiminnallisista peleistä kiinnostuneet ihmiset, musiikinopiskelijat sekä digitaalisista opetuksen apuvälineistä kiinnostuneet musiikinopettajat.
Pelin pedagogisen sisällön muotoutumiseen vaikuttaa kokemukseni rytmimusiikin opettajana. Sisällön suunnittelussa käytämme myös ulkopuolista erityismusiikkipedagogista apua. Tavoitteenamme on luoda kaupalliseen käyttöön matalan kynnyksen rytmiikkapeli, joka sopii käytettäväksi huvikäytön lisäksi rytminopiskelun oheen opettajan työkaluksi. Peli sopii myös kotikäyttöön musiikin opiskelun apuvälineeksi.
Opinnäytetyön graafisista luonnoksista vastaa työryhmän toinen jäsen graafinen suunnittelija Antti Ollikainen. Ollikainen on myös mukana pelin konseptisuunnittelussa.