Ibruktagning av IP-telefonisystem för servicedesk
Sjöblom, Nico (2016)
Sjöblom, Nico
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229062
Tiivistelmä
Puhelin ja muut kommunikaatiotavat ovat elintärkeitä servicedesk työssä, jotta asiakkaan
ja servicedeskin välinen kommunikaatio toimii sujuvasti. IP-puhe on kovaa vauhtia
syrjäyttämässä vanhan piirikytkentäisen puhelinverkon. IP-puhetta käyttäessä yritykset
voivat säästää rahaa ja kehittää uusia palveluita sijainnista huolimatta. Opinnäytetyö
kertoo teknisen taustan, hyödyt ja haitat sekä lyhyen esittelyn käyttöönotettavasta IP-
puhelinjärjestelmästä. Työn pääpaino on kuitenkin järjestelmän käyttöönotossa ja
testaamisessa, joka tapahtui kahden kuukauden ajanjaksolla. Testaaminen tapahtui
testitapauksilla, jolla saatiin minimoitua mahdolliset ongelmat ennen järjestelmän
käyttöönottoa. Käyttöönotto tapahtui määriteltynä päivänä ja tämän jälkeen järjestelmän
suorituskyvyn ja käytettävyyden testaus alkoi. Testaus onnistui kaikissa osissa hyvin ja
projekti määriteltiin onnistuneeksi. Ongelmat jotka ilmaantuivat saatin suurimmaksi
osaksi korjattu ja taas ne joita ei saatu, on asiasta ilmoitettu eteenpäin. Projekti on edelleen
kesken ja muutoksia tehdään aina tarvittaessa. Uusi järjestelmä on antanut servicedeskille
monia uusia vaihtoehtoja kehittää sen toimintaa ja asiakaspalvelua. Suurimmat haasteet
ovat näiden vaihtoehtojen havainnoinnissa ja käyttöönotossa.
ja servicedeskin välinen kommunikaatio toimii sujuvasti. IP-puhe on kovaa vauhtia
syrjäyttämässä vanhan piirikytkentäisen puhelinverkon. IP-puhetta käyttäessä yritykset
voivat säästää rahaa ja kehittää uusia palveluita sijainnista huolimatta. Opinnäytetyö
kertoo teknisen taustan, hyödyt ja haitat sekä lyhyen esittelyn käyttöönotettavasta IP-
puhelinjärjestelmästä. Työn pääpaino on kuitenkin järjestelmän käyttöönotossa ja
testaamisessa, joka tapahtui kahden kuukauden ajanjaksolla. Testaaminen tapahtui
testitapauksilla, jolla saatiin minimoitua mahdolliset ongelmat ennen järjestelmän
käyttöönottoa. Käyttöönotto tapahtui määriteltynä päivänä ja tämän jälkeen järjestelmän
suorituskyvyn ja käytettävyyden testaus alkoi. Testaus onnistui kaikissa osissa hyvin ja
projekti määriteltiin onnistuneeksi. Ongelmat jotka ilmaantuivat saatin suurimmaksi
osaksi korjattu ja taas ne joita ei saatu, on asiasta ilmoitettu eteenpäin. Projekti on edelleen
kesken ja muutoksia tehdään aina tarvittaessa. Uusi järjestelmä on antanut servicedeskille
monia uusia vaihtoehtoja kehittää sen toimintaa ja asiakaspalvelua. Suurimmat haasteet
ovat näiden vaihtoehtojen havainnoinnissa ja käyttöönotossa.