Markkuun koulun piha-alueen kehittäminen
Ruha, Anne (2016)
Ruha, Anne
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229049
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Tyrnävällä sijaitsevan Markkuun koulun piha-alueen osallistava kehittäminen. Toimeksiantaja tälle opinnäytetyölle oli Markkuun seudun kyläyhdistys.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella viihtyisä ja monipuolisia toimintoja tarjoava koulupiha eri ikäryhmille. Suunnittelualue on nyt pelkistetty ja karu. Leikkivälineet ovat vanhoja, eivätkä turva-alustan osalta täytä vaadittuja standardeja. Nurmialueet ovat suurelta osin huonokuntoisia. Kasvillisuus koostuu lähinnä suurista männyistä ja piha-aluetta rajaavista suurista koivuista.
Aineistona tälle opinnäytetyölle toimi koululaisille ja kyläläisille pidetyt osallistamistilaisuudet sekä opettajille lähetetty sähköpostikysely ja maastokäynnit. Koululaisille ja kyläläisille järjestetyissä osallistamistilaisuuksissa nousi selvästi esille pihan puutteet ja sinne kaivatut toiminnot. Eniten haluttiin kehittää leikkipaikan varusteita ja pihan kasvillisuutta. Pihan puutteena pidettiin pelikentän kaukalon puuttumista. Lisäksi perehdyttiin koulupihojen suunnitteluun ja lähiliikunta-paikkoja koskevaan kirjallisuuteen ja internet-lähteisiin.
Hyvä koulupiha tarjoaa lapselle riittävästi aktiviteetteja ja luovaa ajattelua. Tutkimusten mukaan koulun piha-alueiden kunnostus lisää lasten liikkumista niin koulupäivän aikana kuin vapaa-ajalla. Liikunnalla on positiivinen vaikutus jaksamiseen ja keskittymiskykyyn, mitkä ovat tärkeä osa oppimista. Koulupihan suunnittelussa tulisi huomioida turvallisuus, terveellisyys ja viihtyisyys sekä kasvatukselliset lähtökohdat ja vaatimukset.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kaksi yleissuunnitelmatasoista luonnosta koulun piha-alueesta ja kustannusarviot. Tämän opinnäytetyön avulla Markkuun seudun kyläyhdistys voi hakea rahoitusta pihan kunnostukseen. Kaksi luonnosta mahdollistaa eri suunnitelmaratkaisujen ja pihan vaiheittaisen toteuttamisen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella viihtyisä ja monipuolisia toimintoja tarjoava koulupiha eri ikäryhmille. Suunnittelualue on nyt pelkistetty ja karu. Leikkivälineet ovat vanhoja, eivätkä turva-alustan osalta täytä vaadittuja standardeja. Nurmialueet ovat suurelta osin huonokuntoisia. Kasvillisuus koostuu lähinnä suurista männyistä ja piha-aluetta rajaavista suurista koivuista.
Aineistona tälle opinnäytetyölle toimi koululaisille ja kyläläisille pidetyt osallistamistilaisuudet sekä opettajille lähetetty sähköpostikysely ja maastokäynnit. Koululaisille ja kyläläisille järjestetyissä osallistamistilaisuuksissa nousi selvästi esille pihan puutteet ja sinne kaivatut toiminnot. Eniten haluttiin kehittää leikkipaikan varusteita ja pihan kasvillisuutta. Pihan puutteena pidettiin pelikentän kaukalon puuttumista. Lisäksi perehdyttiin koulupihojen suunnitteluun ja lähiliikunta-paikkoja koskevaan kirjallisuuteen ja internet-lähteisiin.
Hyvä koulupiha tarjoaa lapselle riittävästi aktiviteetteja ja luovaa ajattelua. Tutkimusten mukaan koulun piha-alueiden kunnostus lisää lasten liikkumista niin koulupäivän aikana kuin vapaa-ajalla. Liikunnalla on positiivinen vaikutus jaksamiseen ja keskittymiskykyyn, mitkä ovat tärkeä osa oppimista. Koulupihan suunnittelussa tulisi huomioida turvallisuus, terveellisyys ja viihtyisyys sekä kasvatukselliset lähtökohdat ja vaatimukset.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kaksi yleissuunnitelmatasoista luonnosta koulun piha-alueesta ja kustannusarviot. Tämän opinnäytetyön avulla Markkuun seudun kyläyhdistys voi hakea rahoitusta pihan kunnostukseen. Kaksi luonnosta mahdollistaa eri suunnitelmaratkaisujen ja pihan vaiheittaisen toteuttamisen.