Fyysisen palveluympäristön uudistusehdotus palvelumuotoilun keinoin - Case: Baari X
Heiniö, Kirsi; Kantonen, Milla (2016)
Heiniö, Kirsi
Kantonen, Milla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605219038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605219038
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle, Baari X:lle, fyysisen palveluympäristön uudistusehdotus ja sitä kautta saada kohdeyritykselle uusia asiakassegmenttejä sekä lisätä myyntituottoja. Baari X on avattu joulukuussa 2013. Toimeksianto opinnäytetyöhön tuli Baari X:n omistavalta naisyrittäjältä. Uudistusehdotus tarjoaa eväitä toimeksiantajan mahdollisuuteen uudistaa baarinsa fyysistä palveluympäristöä. Uudistus visualisoitiin valmiiksi ehdotukseksi, jota toimeksiantaja voi halutessaan hyödyntää. Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistehtävä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää fyysiseen palveluympäristöön liittyvää sanastoa ja kirjallisista lähteistä koostuvan teoriaosuuden. Fyysinen palveluympäristö käsittää palveluympäristön ja asiakkaan vuorovaikutuksen, fyysisen palveluympäristön ominaisuudet sekä visuaalisen ilmeen ja identiteetin.
Opinnäytetyössä edettiin Stefan Moritzin (2005) palvelumuotoilumallin kahden vaiheen mukaisesti, mitkä olivat Ymmärrä- ja Kehitä-vaiheet. Ymmärrä-vaiheessa tiedonkeruun ja ymmärryksen apuvälineenä käytettiin kyselyä, jonka avulla selvitettiin Baari X:n uudistuksen asiakaskohderyhmän mieltymyksiä ja toiveita koskien illanviettoa pääkaupunkiseudulla. Kyselyn lisäksi käytettiin havainnointia, jota toteutettiin eri kohteissa. Kehitä-vaiheeseen kuului Ymmärrä-vaiheessa kerätyn tiedon ja toimeksiantajan toiveiden pohjalta ideoidut uudistusehdotukset. Vaihtoehdoista valittiin yksi yhdessä toimeksiantajan kanssa. Kehitä-vaiheen lopussa esiteltiin ja visualisoitiin valittu uudistusehdotus.
Opinnäytetyön tuotoksena oli uudistusehdotus, jota toimeksiantaja voi hyödyntää ravintolassaan uudistaessaan sen fyysistä palveluympäristöä. Ravintolalle kehitetystä uudistusehdotuksesta muodostui alueen kulttuuriin sopiva sekä toimeksiantajan toiveita vastaava kokonaisuus. Toimeksiantaja voi räätälöidä ehdotusta sekä toteuttaa kokonaisuuden haluamallaan tavalla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää fyysiseen palveluympäristöön liittyvää sanastoa ja kirjallisista lähteistä koostuvan teoriaosuuden. Fyysinen palveluympäristö käsittää palveluympäristön ja asiakkaan vuorovaikutuksen, fyysisen palveluympäristön ominaisuudet sekä visuaalisen ilmeen ja identiteetin.
Opinnäytetyössä edettiin Stefan Moritzin (2005) palvelumuotoilumallin kahden vaiheen mukaisesti, mitkä olivat Ymmärrä- ja Kehitä-vaiheet. Ymmärrä-vaiheessa tiedonkeruun ja ymmärryksen apuvälineenä käytettiin kyselyä, jonka avulla selvitettiin Baari X:n uudistuksen asiakaskohderyhmän mieltymyksiä ja toiveita koskien illanviettoa pääkaupunkiseudulla. Kyselyn lisäksi käytettiin havainnointia, jota toteutettiin eri kohteissa. Kehitä-vaiheeseen kuului Ymmärrä-vaiheessa kerätyn tiedon ja toimeksiantajan toiveiden pohjalta ideoidut uudistusehdotukset. Vaihtoehdoista valittiin yksi yhdessä toimeksiantajan kanssa. Kehitä-vaiheen lopussa esiteltiin ja visualisoitiin valittu uudistusehdotus.
Opinnäytetyön tuotoksena oli uudistusehdotus, jota toimeksiantaja voi hyödyntää ravintolassaan uudistaessaan sen fyysistä palveluympäristöä. Ravintolalle kehitetystä uudistusehdotuksesta muodostui alueen kulttuuriin sopiva sekä toimeksiantajan toiveita vastaava kokonaisuus. Toimeksiantaja voi räätälöidä ehdotusta sekä toteuttaa kokonaisuuden haluamallaan tavalla.