Korjaamon tehokkuuden parantaminen
Niemi, Tero (2016)
Niemi, Tero
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605219028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605219028
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli Autoliike Nystedtin erityisesti Kokkolan toimipisteen korjaamon korjaamoprosessin parantaminen ja sitä kautta tehokkuuden nostaminen noin 3 - 5 %:lla. Parannuskeinoja etsittiin työnjohdon työnsuunnitteluun ja asentajien työnteon tehostamiseen korjaamossa, jotta työnteko nopeutuisi. Varaosavaraston ja peltiseppien toimintaan ei puututtu tässä työssä.
Työssä selvitettiin korjaamoprosessi yksityiskohtaisesti työtilauksen vastaanottamisesta asiakastyytyväisyyden jälkiseurantaan. Tuotantotalouden lähdekirjallisuudesta etsittiin tietoa tuotannon edellytyksistä, organisaatiomalleista, laadusta ja henkilöstön johtamisesta. Yrityksen korjaamon tehokkuuden nykytila ja henkilöstön työtehtävät korjaamolla kartoitettiin. Tehokkuuslukemat ilmoitettiin prosentteina. Korjaamolla esiintyviä tehokkuuteen vaikuttavia ongelmia selvitettiin ja etsittiin niihin mahdollisia ratkaisuja. Niitä olivat muun muassa kaikkien asiakkaan kanssa sovittujen asioiden kirjoittaminen työmääräykseen ja säännölliset palaverit, joissa koko korjaamon henkilökunta on läsnä.
Yrityksessä tehtiin kaksi testiä, joissa mitattiin aikaa. Testiin kuuluivat huollon tekeminen ja vikakoodien luku. Testeillä kuvattiin pahinta ja parasta mahdollista tilannetta ajankäytön kannalta. Tuottavuuden ja tehokkuuden teoriatausta ja määrittäminen selvitettiin. Apuaikojen ja odotusajan merkityksiä selvennettiin esimerkkien avulla. Testeistä saatujen tulosten perusteella laskettiin hetkellinen tehokkuus asentajalle. Lisäksi saatiin laskettua teoreettiset liikevaihdot kummallakin ajankäyttötavalla. Testien perusteella asentajan tehokkuus nousi yksittäisen huollon tapauksessa noin 70 % ja yrityksen vuotuinen liikevaihto nousi lähes 130 000 €.
Tuottavuuden laskennassa, joka suoritettiin teoreettisilla arvoilla, jo puolen tunnin lisäys laskutettavaan työhön nosti tuottavuutta 7 %:lla. Annettujen alennusten vaikutuksen laskennassa liiketulos putosi noin 34 000 €, kun alennusten antamisella ei ollut vaikutusta liikevaihtoon. Lisäksi liiketulos oli alennusten antamisen jälkeen tappiollinen. Tässä työssä esitetyillä ratkaisuilla saadaan parannettua korjaamon tehokkuutta, mutta tarkkaa lukemaa on vaikea ennustaa ilman systemaattista seurantaa useilla aikajaksoilla.
Työssä selvitettiin korjaamoprosessi yksityiskohtaisesti työtilauksen vastaanottamisesta asiakastyytyväisyyden jälkiseurantaan. Tuotantotalouden lähdekirjallisuudesta etsittiin tietoa tuotannon edellytyksistä, organisaatiomalleista, laadusta ja henkilöstön johtamisesta. Yrityksen korjaamon tehokkuuden nykytila ja henkilöstön työtehtävät korjaamolla kartoitettiin. Tehokkuuslukemat ilmoitettiin prosentteina. Korjaamolla esiintyviä tehokkuuteen vaikuttavia ongelmia selvitettiin ja etsittiin niihin mahdollisia ratkaisuja. Niitä olivat muun muassa kaikkien asiakkaan kanssa sovittujen asioiden kirjoittaminen työmääräykseen ja säännölliset palaverit, joissa koko korjaamon henkilökunta on läsnä.
Yrityksessä tehtiin kaksi testiä, joissa mitattiin aikaa. Testiin kuuluivat huollon tekeminen ja vikakoodien luku. Testeillä kuvattiin pahinta ja parasta mahdollista tilannetta ajankäytön kannalta. Tuottavuuden ja tehokkuuden teoriatausta ja määrittäminen selvitettiin. Apuaikojen ja odotusajan merkityksiä selvennettiin esimerkkien avulla. Testeistä saatujen tulosten perusteella laskettiin hetkellinen tehokkuus asentajalle. Lisäksi saatiin laskettua teoreettiset liikevaihdot kummallakin ajankäyttötavalla. Testien perusteella asentajan tehokkuus nousi yksittäisen huollon tapauksessa noin 70 % ja yrityksen vuotuinen liikevaihto nousi lähes 130 000 €.
Tuottavuuden laskennassa, joka suoritettiin teoreettisilla arvoilla, jo puolen tunnin lisäys laskutettavaan työhön nosti tuottavuutta 7 %:lla. Annettujen alennusten vaikutuksen laskennassa liiketulos putosi noin 34 000 €, kun alennusten antamisella ei ollut vaikutusta liikevaihtoon. Lisäksi liiketulos oli alennusten antamisen jälkeen tappiollinen. Tässä työssä esitetyillä ratkaisuilla saadaan parannettua korjaamon tehokkuutta, mutta tarkkaa lukemaa on vaikea ennustaa ilman systemaattista seurantaa useilla aikajaksoilla.