Oikeushallinnon sähköinen asiointipalvelu : käräjäoikeuden näkökulma
Määttä, Maiju (2016)
Määttä, Maiju
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208988
Tiivistelmä
Sähköinen asiointi on yleistynyt viranomaistoiminnassa viime vuosina ja siihen panostamalla pyritään julkisessa hallinnossa tehostamaan toimintaa sekä vastaamaan jatkuviin kustannuspaineisiin. Oikeushallinnon alalla on toiminut sähköinen asiointipalvelu vuodesta 2011 alkaen. Tämän sähköisen asiointipalvelun kautta saapuu käräjäoikeuksiin haastehakemuksia summaarisissa eli kantajan käsityksen mukaan riidattomissa velkomus- sekä huoneenvuokra-asioissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut selvittää oikeushallinnon sähköisen asiointipalvelun nykytilaa käräjäoikeuden näkökulmasta ottaen huomioon siitä saadut hyödyt, mutta keskittyen havaittuihin ongelmakohtiin. Opinnäytetyön tavoitteena on ollut löytää kehitysehdotuksia, joilla havaittuihin ongelmakohtiin olisi mahdollista puuttua ja näin saada konkreettisten parannusehdotusten avulla kehitettyä asiointipalvelua.
Opinnäytetyö on tutkielmatyyppinen ja pääosin lainopillinen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää kaksi kokonaisuutta tarkastelun jakautuessa prosessioikeuteen ja sen osalta summaarisiin asioihin, sekä sähköiseen asiointiin huomioiden viranomaisten sähköisen asioinnin taustalla vaikuttava lainsäädäntö, oikeusperiaatteet ja muut tekijät. Opinnäytetyö sisältää myös oikeushistoriaa siltä osin, kun työssä on kuvattu summaaristen asioiden käsittelyn kehittymistä alioikeuksissa sekä oikeusvertailua, kun summaaristen asioiden käsittelyn mallia on kuvattu Ruotsissa ja Itävallassa, joissa on luotu toimivat järjestelmät summaaristen asioiden käsittelyyn.
Opinnäytetyössä on tuotu esille sähköisten asiointipalveluiden toimivuuden merkitys kustannussäästöjen saamisessa, kuten myös summaaristen asioiden käsittelyn ja sähköisen asioinnin ajankohtaisuus niitä koskettavien vireillä olevien hankkeiden muodossa. Opinnäytetyössä on onnistuttu löytämään useita konkreettisia kehitysehdotuksia oikeushallinnon sähköistä asiointipalvelua koskien. Ottamalla kehitysehdotukset huomioon, on asiointipalvelua mahdollista kehittää ja sen toimintaa saada parannettua käräjäoikeuden ja asiointipalvelun käyttäjän näkökulmasta. Tätä kautta on mahdollista saada tehostettua summaaristen asioiden käsittelyä sekä saavuttaa toivottuja kustannussäästöjä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut selvittää oikeushallinnon sähköisen asiointipalvelun nykytilaa käräjäoikeuden näkökulmasta ottaen huomioon siitä saadut hyödyt, mutta keskittyen havaittuihin ongelmakohtiin. Opinnäytetyön tavoitteena on ollut löytää kehitysehdotuksia, joilla havaittuihin ongelmakohtiin olisi mahdollista puuttua ja näin saada konkreettisten parannusehdotusten avulla kehitettyä asiointipalvelua.
Opinnäytetyö on tutkielmatyyppinen ja pääosin lainopillinen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää kaksi kokonaisuutta tarkastelun jakautuessa prosessioikeuteen ja sen osalta summaarisiin asioihin, sekä sähköiseen asiointiin huomioiden viranomaisten sähköisen asioinnin taustalla vaikuttava lainsäädäntö, oikeusperiaatteet ja muut tekijät. Opinnäytetyö sisältää myös oikeushistoriaa siltä osin, kun työssä on kuvattu summaaristen asioiden käsittelyn kehittymistä alioikeuksissa sekä oikeusvertailua, kun summaaristen asioiden käsittelyn mallia on kuvattu Ruotsissa ja Itävallassa, joissa on luotu toimivat järjestelmät summaaristen asioiden käsittelyyn.
Opinnäytetyössä on tuotu esille sähköisten asiointipalveluiden toimivuuden merkitys kustannussäästöjen saamisessa, kuten myös summaaristen asioiden käsittelyn ja sähköisen asioinnin ajankohtaisuus niitä koskettavien vireillä olevien hankkeiden muodossa. Opinnäytetyössä on onnistuttu löytämään useita konkreettisia kehitysehdotuksia oikeushallinnon sähköistä asiointipalvelua koskien. Ottamalla kehitysehdotukset huomioon, on asiointipalvelua mahdollista kehittää ja sen toimintaa saada parannettua käräjäoikeuden ja asiointipalvelun käyttäjän näkökulmasta. Tätä kautta on mahdollista saada tehostettua summaaristen asioiden käsittelyä sekä saavuttaa toivottuja kustannussäästöjä.