Ei paluuta : dialoginen päiväkirja haastattelun menetelmänä
Ben Lulu, Orna (2016)
Ben Lulu, Orna
Turun ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208946
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kirjallisessa osassa analysoin dokumenttielokuvassa Ei paluuta käytettyä dialogista päiväkirjamenetelmää, joka toimi ohjaajan ja päähenkilön dialogin muistiinpanovälineenä. Arvioin myös sitä, miten päiväkirjametodi toimi refleksiivisenä haastatteluvälineenä ja kuinka sitä voisi hyödyntää jatkossa dokumentaarisena työkaluna. Käsittelen aihetta havaintojeni ja kokemusten sekä muiden dokumentaaristen tuotosten ja kirjallisten lähteiden kautta.
Bosniassa kuvaamassani dokumenttielokuvassa Ei paluuta päähenkilö Mantisa Osmanovic rakensi aktiivisella osallistumisellaan dokumenttielokuvan tarinan ja muodon. Dokumenttielokuvan käsikirjoitus pohjautuu päähenkilö Osmanovicin pitämään päiväkirjaan, joka toimi refleksiivisenä haastattelun työkaluna. Myös hänen opastuksensa Bosniassa, entisessä kotimaassaan, ohjasi hyvin merkittävästi dokumenttielokuvan kulkua.
Lopulta päiväkirjamerkinnät äänitettiin ja ne muodostivat dokumenttielokuvan kantavan sisällön. Dokumenttielokuvan kuvamateriaali on kuvittamassa ja tukemassa Osmanovicin äänitettyjä ajatuksia. Elokuvassa Osmanovic esiintyy myös muiden ihmisten haastattelijana. Nämä keskustelut ovat osa tarinaa.
Bosniassa kuvaamassani dokumenttielokuvassa Ei paluuta päähenkilö Mantisa Osmanovic rakensi aktiivisella osallistumisellaan dokumenttielokuvan tarinan ja muodon. Dokumenttielokuvan käsikirjoitus pohjautuu päähenkilö Osmanovicin pitämään päiväkirjaan, joka toimi refleksiivisenä haastattelun työkaluna. Myös hänen opastuksensa Bosniassa, entisessä kotimaassaan, ohjasi hyvin merkittävästi dokumenttielokuvan kulkua.
Lopulta päiväkirjamerkinnät äänitettiin ja ne muodostivat dokumenttielokuvan kantavan sisällön. Dokumenttielokuvan kuvamateriaali on kuvittamassa ja tukemassa Osmanovicin äänitettyjä ajatuksia. Elokuvassa Osmanovic esiintyy myös muiden ihmisten haastattelijana. Nämä keskustelut ovat osa tarinaa.