Histoires.... : Musiikkia sanoina ja kuvina
Laukkarinen, Laura (2016)
Laukkarinen, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208885
Tiivistelmä
”Histoires: musiikkia sanoina ja kuvina” -kehityshankeen ytimenä on Jacques Ibertin Histoires -pianosarjan ympärille rakentuva LUOMUS -kurssi ja siihen liittyvä teemakonsertti. Kurssi järjestettiin Josette Tuomiston musiikkikoululla Nokialla 2014–2015, ja sen kohderyhmänä olivat alakouluikäiset lapset ja nuoret. Kurssin lopuksi järjestettiin Histoires -konsertti yhteistyössä Nokian kaupungin kulttuuripalvelujen kanssa.
Taantuman ja yhteiskunnan murrosten myötä kaikilla lapsilla ei ole tasa-arvoista mahdollisuutta osallistua harrastuksiin. Yhteiskunnan lisäksi muutoksen tuulet ravistelevat myös taidekasvatusta. Tämä aiheuttaa osaltaan tarvetta uudistaa ja kehittää opetussisältöjä, opetustapoja ja menetelmiä sekä monipuolistaa opetustarjontaa. Kehityshankkeen osana käynnistettiin LUOMUS -toimintaa, jonka lähtökohtana on tarjota lapsille tasapuolinen mahdollisuus taideharrastukseen; taiteen tekemiseen, kokemiseen ja jakamiseen omasta taustastaan huolimatta.
Tämä kirjallinen osuus, opinnäytetyö, on narratiivisella otteella toteutettu toimintatutkimus sana- ja kuvataiteen sekä musiikin yhdistämisestä. Tutkimuksen ja tarkastelun kohteena tässä opinnäytetyössä ovat osallistuvan havainnoinnin kautta keräämäni aineisto, oma oppimispäiväkirjani, oppilaiden antama palaute sekä oppilaiden LUOMUS -kurssilla tekemät kuva- ja sanataidetyöt. Tätä aineistoa tarkastelen oman ammattitaitoni sekä lähdekirjallisuuden kautta.
Opinnäytetyö kokoaa uusia ideoita ja vinkkejä taidekasvatusta sekä taideintegraation käyttöä varten. Se nostaa esille myös monia taidekasvatuksen taustalla vaikuttavia näkemyksiä, arvoja ja asenteita. Opinnäytetyöstäni on hyötyä jokaisella, joka haluaa uudistaa työskentelytapojaan: se tarjoaa ideoita taidekasvatukseen niin lasten kuin aikuisten parissa. Opinnäytetyö pyrkii rohkaisemaan ja kannustamaan taiteiden väliseen yhteistyöhön sekä kokeilevaan ja luovaan taidetoimintaan.
Taantuman ja yhteiskunnan murrosten myötä kaikilla lapsilla ei ole tasa-arvoista mahdollisuutta osallistua harrastuksiin. Yhteiskunnan lisäksi muutoksen tuulet ravistelevat myös taidekasvatusta. Tämä aiheuttaa osaltaan tarvetta uudistaa ja kehittää opetussisältöjä, opetustapoja ja menetelmiä sekä monipuolistaa opetustarjontaa. Kehityshankkeen osana käynnistettiin LUOMUS -toimintaa, jonka lähtökohtana on tarjota lapsille tasapuolinen mahdollisuus taideharrastukseen; taiteen tekemiseen, kokemiseen ja jakamiseen omasta taustastaan huolimatta.
Tämä kirjallinen osuus, opinnäytetyö, on narratiivisella otteella toteutettu toimintatutkimus sana- ja kuvataiteen sekä musiikin yhdistämisestä. Tutkimuksen ja tarkastelun kohteena tässä opinnäytetyössä ovat osallistuvan havainnoinnin kautta keräämäni aineisto, oma oppimispäiväkirjani, oppilaiden antama palaute sekä oppilaiden LUOMUS -kurssilla tekemät kuva- ja sanataidetyöt. Tätä aineistoa tarkastelen oman ammattitaitoni sekä lähdekirjallisuuden kautta.
Opinnäytetyö kokoaa uusia ideoita ja vinkkejä taidekasvatusta sekä taideintegraation käyttöä varten. Se nostaa esille myös monia taidekasvatuksen taustalla vaikuttavia näkemyksiä, arvoja ja asenteita. Opinnäytetyöstäni on hyötyä jokaisella, joka haluaa uudistaa työskentelytapojaan: se tarjoaa ideoita taidekasvatukseen niin lasten kuin aikuisten parissa. Opinnäytetyö pyrkii rohkaisemaan ja kannustamaan taiteiden väliseen yhteistyöhön sekä kokeilevaan ja luovaan taidetoimintaan.