Erityislasten sisarusten vertaisryhmä : Toiminnan suunnittelu ja toteutus
Ronkainen, Riia-Liisa (2016)
Ronkainen, Riia-Liisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208881
Tiivistelmä
Yhden tai useamman sisaruksen kehitysvamma tuo usein erilaisia haasteita perheiden arkeen. Vammattomat sisarukset voivat joutua joustamaan erityislapsen tarpeiden mukaan, jäädä vähemmälle huomiolle tai kohdata muita haasteita, joita muut lapset eivät kohtaa. Erityislasten vanhempien vertaistuen tarve on tunnistettu jo pitkään, vanhemmille suunnattua vertaistoimintaa löytyy säännöllisesti lähes joka kunnassa. Myös erityislasten sisaruksilla voi olla tarve jossain elämänsä vaiheessa puhua muiden samassa tilanteessa olevien kanssa ja saada sitä kautta tukea omaan arkeensa. Erityislasten sisaruksille suunnattua säännöllistä toimintaa ei juuri ole, vaikka muutamien tapaustutkimusten perusteella tilausta voisi olla.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen toiminnallinen tutkimus, jonka tarkoitus on tutkia millaista toimintaa sisaruksille suunnatussa vertaisryhmässä voisi olla, laatia toimintamalli erityislasten sisarusten vertaisryhmälle ja testata sen toimivuus käytännössä. Tarkoitus on myös tutkia millaisia tuen tarpeita erityislasten sisaruksilla on. Opinnäytetyön toimintaosuus koostuu kevään 2015 aikana toimineen erityislasten sisarusten vertaisryhmän toiminnan suunnittelusta ja toteutuksesta.
Teoriapohjana opinnäytetyössä oli sisaruussuhde ja sisaruksen kehitysvamman vaikutus suhteeseen, vertaistuki ja sen merkitys sekä vertaisryhmän ohjaus. Isobritannialainen erityislasten sisarusten asioita ajava SIBS-järjestö on myös teoreettisena pohjana ja järjestön kehittämää mallia käytettiin toimintamallin pohjana. Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmänä käytettiin vapaata havainnointia, joka sopii lasten toiminnan havainnointiin. Havainnointi oli osallistuvaa havainnointia, sillä toimin itse myös ryhmän ohjaajana.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi esimerkki toimintamallista erityislasten sisarusten vertaisryhmälle. Arvioinnin perusteella tällaiselle ryhmälle on tilaus ja osallistujat viihtyivät ryhmässä. Jatkokehitysideoiksi nousi sisarusryhmän ohjaajan oppaan kokoaminen tämän materiaalin pohjalta ja eri-ikäisten, esimerkiksi erityislasten aikuistuvien sisarusten vertaisryhmän perustaminen.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen toiminnallinen tutkimus, jonka tarkoitus on tutkia millaista toimintaa sisaruksille suunnatussa vertaisryhmässä voisi olla, laatia toimintamalli erityislasten sisarusten vertaisryhmälle ja testata sen toimivuus käytännössä. Tarkoitus on myös tutkia millaisia tuen tarpeita erityislasten sisaruksilla on. Opinnäytetyön toimintaosuus koostuu kevään 2015 aikana toimineen erityislasten sisarusten vertaisryhmän toiminnan suunnittelusta ja toteutuksesta.
Teoriapohjana opinnäytetyössä oli sisaruussuhde ja sisaruksen kehitysvamman vaikutus suhteeseen, vertaistuki ja sen merkitys sekä vertaisryhmän ohjaus. Isobritannialainen erityislasten sisarusten asioita ajava SIBS-järjestö on myös teoreettisena pohjana ja järjestön kehittämää mallia käytettiin toimintamallin pohjana. Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmänä käytettiin vapaata havainnointia, joka sopii lasten toiminnan havainnointiin. Havainnointi oli osallistuvaa havainnointia, sillä toimin itse myös ryhmän ohjaajana.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi esimerkki toimintamallista erityislasten sisarusten vertaisryhmälle. Arvioinnin perusteella tällaiselle ryhmälle on tilaus ja osallistujat viihtyivät ryhmässä. Jatkokehitysideoiksi nousi sisarusryhmän ohjaajan oppaan kokoaminen tämän materiaalin pohjalta ja eri-ikäisten, esimerkiksi erityislasten aikuistuvien sisarusten vertaisryhmän perustaminen.