Markkinointiviestinnän kehittäminen maanrakennusalan yritykselle
Posti, Laura (2016)
Posti, Laura
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208876
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää HV-Maarakennus Oy nimisen yrityksen markkinointiviestintää. Toimeksiantajayritys on kemiläinen maanrakennusalan perheyritys, joka on toiminut alalla jo yli 50 vuoden ajan. Yrityksen palveluihin kuuluvat maanrakennuspalvelut, purkupalvelut, teräsponttityöt sekä kierrätyspalvelut. Tässä työssä kehittämiskohteet on rajattu kolmeen osa-alueeseen: asiakasrekisterin luomiseen, sähköpostimarkkinointiin sekä sosiaalisen median hyödyntämiseen osana markkinointiviestintää.
Tietoperustana on käytetty markkinointiviestinnästä kertovia kirjalähteitä sekä toimialaa koskevia digitaalisia julkaisuja. Toimitusjohtajan haastattelu toimii työssä myös yhtenä päälähteenä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty benchmarkingia ja kilpailijoita on vertailtu kilpailija-analyysin avulla. Kohdeyritystä on analysoitu SWOT-analyysin avulla.
Työn loppuun on koottu markkinointiviestinnän kehittämisosio, jossa kolmea tutkimusongelmaa on pyritty kehittämään. Tuloksena yritys rakentaa itselleen asiakasrekisterin CRM-ohjelmistoa käyttäen, ottaa sähköpostimarkkinoinnin asiakkuudenhallintajärjestelmän tueksi ja osaksi markkinointiviestintäänsä sekä panostaa viestimiseen sosiaalisessa mediassa. Lisäksi yritys noudattaa työssä laadittua vuosikelloa tilikaudella 2016–2017. Jatkotoimenpiteenä työssä on ehdotettu sisäisen markkinoinnin kehittämistä intranetin avulla, mahdollisen lisä henkilöstön rekrytoimista resurssien puutteen ehkäisemiseksi sekä yrityksen nimen vaihtamista.
Tietoperustana on käytetty markkinointiviestinnästä kertovia kirjalähteitä sekä toimialaa koskevia digitaalisia julkaisuja. Toimitusjohtajan haastattelu toimii työssä myös yhtenä päälähteenä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty benchmarkingia ja kilpailijoita on vertailtu kilpailija-analyysin avulla. Kohdeyritystä on analysoitu SWOT-analyysin avulla.
Työn loppuun on koottu markkinointiviestinnän kehittämisosio, jossa kolmea tutkimusongelmaa on pyritty kehittämään. Tuloksena yritys rakentaa itselleen asiakasrekisterin CRM-ohjelmistoa käyttäen, ottaa sähköpostimarkkinoinnin asiakkuudenhallintajärjestelmän tueksi ja osaksi markkinointiviestintäänsä sekä panostaa viestimiseen sosiaalisessa mediassa. Lisäksi yritys noudattaa työssä laadittua vuosikelloa tilikaudella 2016–2017. Jatkotoimenpiteenä työssä on ehdotettu sisäisen markkinoinnin kehittämistä intranetin avulla, mahdollisen lisä henkilöstön rekrytoimista resurssien puutteen ehkäisemiseksi sekä yrityksen nimen vaihtamista.