Viestintää sosiaalisessa mediassa, Alko Oy : miten sosiaalisessa mediassa kannattaa toimia
Nortela, Isa (2016)
Nortela, Isa
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208856
Tiivistelmä
Viestinnällä on suuri merkitys nykyaikaisen yrityksen toiminnassa. Vielä suurempi merkitys on viestinnällä, joka tapahtuu sosiaalisessa mediassa, ja tätä kautta välittyy kuluttajalle mobiililaitteiden kautta ympäri vuorokauden. Sosiaalinen media on täynnä eri kanavia viestiä ja yrityksen viestinnälle on tärkeä valita niistä oikeat omaa viestintäänsä varten. Oleellista on se, mitä niissä kannattaa viestiä, jotta erottuu jatkuvasta viestinnän tulvasta.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Alko Oy:lle. Alko Oy:n viestinnän tavoitteena on olla tehokasta, vastuullista ja ajankohtaista. Tässä opinnäytetyössä keskitytään Alko Oy:n viestintään sosiaalisessa mediassa. Alko Oy:lle relevanttia tietoa on se, että ollaanko sen viestinnässä tällä hetkellä oikeissa kanavissa ja julkaistaanko siellä sitä sisältöä, joka kiinnostaa asiakkaita ja kuluttajia. Alkoholilainsäädäntö asettaa omat haasteensa Alko Oy:n viestinnälle. Opinnäytetyön on tarkoitus vastata edellä mainittuihin kysymyksiin.
Opinnäytetyötä varten haastattelin Alko Oy:n viestintäassistentti Iiris Mikkosta, jonka vastuulla on yrityksen sosiaalisen median viestintä. Opinnäytetyössä käytettiin haastattelun lisäksi kvantitatiivista tutkimusta survey-kyselyn muodossa. Kysely oli avoinna 15.3.2016 - 24.3.2016, yhteensä 10 päivää ja se keräsi 116 vastaajaa. Kysely julkaistiin Alko Oy:n Facebook- ja Twitter-tileillä, sekä jaoin sitä omissa kanavissani.
Kyselyn tuloksista käy ilmi, että vastaajat kokevat Alko Oy:n viestinnän sosiaalisessa mediassa pääsääntöisesti positiiviseksi ja hyväksi. Kehitettävää löytyy silti ja monet vastaajat toivovatkin Alko Oy:n viestinnältä asioita, joita se ei voi alkoholilainsäädännön takia julkaista. Tästä voidaan päätellä, että Alko Oy:n kannattasi tuoda viestinnässään avoimesti ilmi se, miksi tiettyä sisältöä ei voi julkaista, olematta silti liian holhoava.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Alko Oy:lle. Alko Oy:n viestinnän tavoitteena on olla tehokasta, vastuullista ja ajankohtaista. Tässä opinnäytetyössä keskitytään Alko Oy:n viestintään sosiaalisessa mediassa. Alko Oy:lle relevanttia tietoa on se, että ollaanko sen viestinnässä tällä hetkellä oikeissa kanavissa ja julkaistaanko siellä sitä sisältöä, joka kiinnostaa asiakkaita ja kuluttajia. Alkoholilainsäädäntö asettaa omat haasteensa Alko Oy:n viestinnälle. Opinnäytetyön on tarkoitus vastata edellä mainittuihin kysymyksiin.
Opinnäytetyötä varten haastattelin Alko Oy:n viestintäassistentti Iiris Mikkosta, jonka vastuulla on yrityksen sosiaalisen median viestintä. Opinnäytetyössä käytettiin haastattelun lisäksi kvantitatiivista tutkimusta survey-kyselyn muodossa. Kysely oli avoinna 15.3.2016 - 24.3.2016, yhteensä 10 päivää ja se keräsi 116 vastaajaa. Kysely julkaistiin Alko Oy:n Facebook- ja Twitter-tileillä, sekä jaoin sitä omissa kanavissani.
Kyselyn tuloksista käy ilmi, että vastaajat kokevat Alko Oy:n viestinnän sosiaalisessa mediassa pääsääntöisesti positiiviseksi ja hyväksi. Kehitettävää löytyy silti ja monet vastaajat toivovatkin Alko Oy:n viestinnältä asioita, joita se ei voi alkoholilainsäädännön takia julkaista. Tästä voidaan päätellä, että Alko Oy:n kannattasi tuoda viestinnässään avoimesti ilmi se, miksi tiettyä sisältöä ei voi julkaista, olematta silti liian holhoava.