Avautuvan lounaskahvilan markkinointisuunnitelma : Case: Tiltun Makasiini
Isoaho, Ira (2016)
Isoaho, Ira
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208850
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tiltun Makasiini, joka on pieni yksityisyrittäjän pitämä lounaskahvila Hämeenkyrössä. Ravintolatoiminta alkoi huhtikuussa 2016. Ravintolalla ei ollut aikaisempaa markkinointisuunnitelmaa, joten opinnäytetyönä laadittiin Tiltun Makasiinille markkinointi- ja asiakkuuksienhallintasuunnitelma, jossa yritykselle löydettiin oikeat ratkaisut. Lisäksi yritykselle luotiin uusia toimintatapoja, joiden avulla se pystyy kehittämään asiakassuhteitaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus on etsitty niin markkinointiin ja asiakassuhteisiin keskittyneestä kirjallisuudesta kuin Internet-artikkeleista ja tutkimuksista. Teorian pohjalta on kirjoitettu alkumarkkinointitoimenpiteistä, uusasiakashankinnasta ja asiakassuhteiden hallinnasta ja kehittämisestä. Opinnäytetyötä rajattiin jättämällä markkinointisuunnitelmasta budjetointi työn ulkopuolelle sekä asiakassuhteissa ei käsitelty muita sidosryhmiä palvelujen loppukäyttäjien lisäksi.
Työn tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, jonka tietoja yritys voi hyödyntää suunnitellessaan mainontaa ja viestintää. Lisäksi työn lopussa esitellään työkaluja markkinoinnin seurannalle ja parannuksille.
Opinnäytetyön teoriaosuus on etsitty niin markkinointiin ja asiakassuhteisiin keskittyneestä kirjallisuudesta kuin Internet-artikkeleista ja tutkimuksista. Teorian pohjalta on kirjoitettu alkumarkkinointitoimenpiteistä, uusasiakashankinnasta ja asiakassuhteiden hallinnasta ja kehittämisestä. Opinnäytetyötä rajattiin jättämällä markkinointisuunnitelmasta budjetointi työn ulkopuolelle sekä asiakassuhteissa ei käsitelty muita sidosryhmiä palvelujen loppukäyttäjien lisäksi.
Työn tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, jonka tietoja yritys voi hyödyntää suunnitellessaan mainontaa ja viestintää. Lisäksi työn lopussa esitellään työkaluja markkinoinnin seurannalle ja parannuksille.