Sähköisen laadunhallintajärjestelmän käyttöönotto Norlandia Tampere Hotellissa
Auvinen, Tiina (2016)
Auvinen, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198783
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Norlandia Tampere Hotellin sähköisen laadunhallintajärjestelmän rakentamista ja käyttöönottoa. Laadunhallintajärjestelmää rakennetaan ISO 9001:2008 standardin vaatimukset huomioon ottaen, koska hotelli hakee 9001 sertifiointia vuonna 2016. Samalla yritystä ja koko henkilöstöä valmistellaan ulkoiseen laatuauditointiin.
Tavoitteena on luoda laadunhallintajärjestelmä, joka toimii koko henkilöstön työkaluna. Kokonaisvaltaisella laatujohtamisella halutaan myös varmistaa palvelun korkea, tasainen laatu ja lisätä työn tuottavuutta sekä parantaa asiakastyytyväisyyttä.
Lähestymistavaksi tähän opinnäytetyöhön valittiin toimintatutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja ja prosessianalyysia.
Tämän opinnäytetyön tuloksena Norlandia Tampere Hotellin henkilöstöllä on toimiva sähköinen laadunhallintajärjestelmä käytössä. Kokonaisvaltainen laatujohtaminen on pohjana jatkuvalle kehittämiselle. Yrityksessä tehtiin ISO 9001:2008 auditointi huhtikuussa 2016. Auditoija oli hyvin vaikuttunut hotellin laatujohtamisesta, eikä toiminnasta löytynyt yhtään poikkeamaa.
Tavoitteena on luoda laadunhallintajärjestelmä, joka toimii koko henkilöstön työkaluna. Kokonaisvaltaisella laatujohtamisella halutaan myös varmistaa palvelun korkea, tasainen laatu ja lisätä työn tuottavuutta sekä parantaa asiakastyytyväisyyttä.
Lähestymistavaksi tähän opinnäytetyöhön valittiin toimintatutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja ja prosessianalyysia.
Tämän opinnäytetyön tuloksena Norlandia Tampere Hotellin henkilöstöllä on toimiva sähköinen laadunhallintajärjestelmä käytössä. Kokonaisvaltainen laatujohtaminen on pohjana jatkuvalle kehittämiselle. Yrityksessä tehtiin ISO 9001:2008 auditointi huhtikuussa 2016. Auditoija oli hyvin vaikuttunut hotellin laatujohtamisesta, eikä toiminnasta löytynyt yhtään poikkeamaa.