Effektiv reklam - från idé till utformning
Nyström, Jesper (2016)
Nyström, Jesper
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198763
Tiivistelmä
All reklam har som mål att uppmärksammas, men den slutliga reklamprodukten som exempelvis finns i tidningen är endast en liten del av det arbetet som krävs för att producera en lyckad reklam. Reklamens utformning baserar sig på en strategi som har lagts upp för att säkerställa att reklamen förmedlar sitt budskap till rätt mottagare genom bästa möjliga kanal. Det här arbetet tar en titt bakom den slutliga reklamprodukten och tar reda på vad som är kännetecknande för bra reklam samt vad man ska tänka på när man producerar reklam.
Försäkringsbolaget LokalTapiola Nyland är lärdomsprovets uppdragsgivare och det är företaget som skribenten arbetar för som marknadsföringsassistent. Främsta syftet med lärdomsprovet är att utveckla skribentens kunskaper och färdigheter som behövs i det dagliga arbetet som reklamproducent. Skribentens arbetsuppgifter består främst av att producera reklam till traditionella medier och därför ligger lärdomsprovets tyngdpunkt på dessa medier.
Lärdomsprovet görs som ett portföljarbete och arbetet består av en teoretisk del och en praktisk del. Kunskapen från den teoretiska delen används för att utförligt analysera de reklamprodukter som tagits med i praktiska delen, eller portföljen. Teoridelen inkluderar allmän information om reklam samt djupare information om vad man bör tänka på när man producerar reklam, från idé till utformning.
I portföljen analyserar skribenten åtta av sina reklamprodukter som producerats under år 2015. Dessa reklamprodukter består av annonser, affischer, flygblad och nyhetsbrev. Reklamprodukterna analyseras på basis av arbetets teori samt skribentens egna åsikter. Analyserna bidrar till att teorin konkretiseras och att skribentens självutveckling som reklamproducent tydliggörs.
I självanalysen förekommer det att skribenten har tagit stora framsteg på en relativt kort tid till följd av den ökade erfarenheten tillsammans med lärdomsprovets teori. När man jämför portföljens första reklamprodukter med de senare är det uppenbart att det har skett utveckling både i reklamprodukternas texter och i deras visuella element. Den lyckade lärdomsprovsprocessen fick skribenten att inse hur stor självutveckling det har skett och genom det höjdes även skribentens motivation till fortsatt utveckling inom reklambranschen.
Försäkringsbolaget LokalTapiola Nyland är lärdomsprovets uppdragsgivare och det är företaget som skribenten arbetar för som marknadsföringsassistent. Främsta syftet med lärdomsprovet är att utveckla skribentens kunskaper och färdigheter som behövs i det dagliga arbetet som reklamproducent. Skribentens arbetsuppgifter består främst av att producera reklam till traditionella medier och därför ligger lärdomsprovets tyngdpunkt på dessa medier.
Lärdomsprovet görs som ett portföljarbete och arbetet består av en teoretisk del och en praktisk del. Kunskapen från den teoretiska delen används för att utförligt analysera de reklamprodukter som tagits med i praktiska delen, eller portföljen. Teoridelen inkluderar allmän information om reklam samt djupare information om vad man bör tänka på när man producerar reklam, från idé till utformning.
I portföljen analyserar skribenten åtta av sina reklamprodukter som producerats under år 2015. Dessa reklamprodukter består av annonser, affischer, flygblad och nyhetsbrev. Reklamprodukterna analyseras på basis av arbetets teori samt skribentens egna åsikter. Analyserna bidrar till att teorin konkretiseras och att skribentens självutveckling som reklamproducent tydliggörs.
I självanalysen förekommer det att skribenten har tagit stora framsteg på en relativt kort tid till följd av den ökade erfarenheten tillsammans med lärdomsprovets teori. När man jämför portföljens första reklamprodukter med de senare är det uppenbart att det har skett utveckling både i reklamprodukternas texter och i deras visuella element. Den lyckade lärdomsprovsprocessen fick skribenten att inse hur stor självutveckling det har skett och genom det höjdes även skribentens motivation till fortsatt utveckling inom reklambranschen.