Erityisuintia perheille : Vesi perheen tukena - projekti
Riipinen, Noora; Kuosmanen, Tanja (2016)
Riipinen, Noora
Kuosmanen, Tanja
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198753
Tiivistelmä
Uinti on suosittu liikuntamuoto Suomessa ja erityisuimaopetus tarjoaa vedessä liikkumisen mahdollisuuden myös erityistukea tarvitseville. Ominaisuuksiensa puolesta vesi mahdollistaa monipuolisen liikkumisen ja antaa mahdollisuuden itsenäiseen liikkumiseen myös niille, joille se ei ole kuivalla maalla mahdollista. Erityisperheuinnissa perheen hyvinvointi ja terveyden edistäminen nivoutuu yhteen veden positiivisten vaikutusten kanssa ja parhaimmillaan tuloksena on kokonaisvaltainen hyvinvoinnin ja elämänlaadun edistäminen.
Opinnäytetyön aihevalinta pohjautuu Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton SUH ry:n erityisuimaopettajakurssilla ilmenneeseen tarpeeseen parantaa erityistukea tarvitsevien lasten ja heidän perheidensä uintiharrastusmahdollisuuksia Oulun alueella perheuinnin muodossa. Yhteistyökumppaniksemme valikoitui olemassa olevien kontaktien kautta Oulun kaupungin lasten ja nuorten kuntoutus, jonka kautta saimme projektiimme mukaan erityistukea tarvitsevat lapset perheineen.
Projekti toteutui kolmen ohjauskerran kokonaisuutena ryhmämuotoisesti Oulun kaupungin kahdessa eri allastilassa. Projektin ja koko opinnäytetyömme tarkoituksena oli käynnistää pilottihankkeena erityisperheuinnin kokeilu tukemaan ja lisäämään monipuolisia uintiharrastusmahdollisuuksia Oulun alueella. Tarkoituksena oli myös luoda erityisperheuinnille jalansijaa luova konsepti, joka olisi mahdollista ottaa käyttöön osana kaupungin järjestämää uimaopetustoimintaa tai uimaseurojen tarjoamia harrastusmahdollisuuksia.
Tavoitteenamme projektin myötä oli edistää vammaisten lasten perheiden terveyttä sekä tukea perheiden vuorovaikutusta ja perheiden sisäisiä voimavaroja. Toinen selkeä tavoitteemme oli antaa perheille käytännön työkaluja allasolosuhteessa toimimiseen perheinä erilaisten leikkien ja harjoitteiden kautta, jotka perustuvat lasten kasvun ja kehittymisen tukemiseen. Opiskelijoina tavoitteemme oli tähdätä mahdollisimman laajaan ammatilliseen kasvuun, niin fysioterapian, kätilötyön kuin erityisuinnin ohjaamisen viitekehyksessä.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu soveltavan liikunnan, erityisuimaopetuksen ja perheen terveyttä ja oikeuksia käsitteleviin julkaisuihin sekä kokemusperäiseen tietoon vuosikymmenten ajalta lasten ja nuorten kuntoutuksessa toimineiden henkilöiden myötä.
Opinnäytetyön aihevalinta pohjautuu Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton SUH ry:n erityisuimaopettajakurssilla ilmenneeseen tarpeeseen parantaa erityistukea tarvitsevien lasten ja heidän perheidensä uintiharrastusmahdollisuuksia Oulun alueella perheuinnin muodossa. Yhteistyökumppaniksemme valikoitui olemassa olevien kontaktien kautta Oulun kaupungin lasten ja nuorten kuntoutus, jonka kautta saimme projektiimme mukaan erityistukea tarvitsevat lapset perheineen.
Projekti toteutui kolmen ohjauskerran kokonaisuutena ryhmämuotoisesti Oulun kaupungin kahdessa eri allastilassa. Projektin ja koko opinnäytetyömme tarkoituksena oli käynnistää pilottihankkeena erityisperheuinnin kokeilu tukemaan ja lisäämään monipuolisia uintiharrastusmahdollisuuksia Oulun alueella. Tarkoituksena oli myös luoda erityisperheuinnille jalansijaa luova konsepti, joka olisi mahdollista ottaa käyttöön osana kaupungin järjestämää uimaopetustoimintaa tai uimaseurojen tarjoamia harrastusmahdollisuuksia.
Tavoitteenamme projektin myötä oli edistää vammaisten lasten perheiden terveyttä sekä tukea perheiden vuorovaikutusta ja perheiden sisäisiä voimavaroja. Toinen selkeä tavoitteemme oli antaa perheille käytännön työkaluja allasolosuhteessa toimimiseen perheinä erilaisten leikkien ja harjoitteiden kautta, jotka perustuvat lasten kasvun ja kehittymisen tukemiseen. Opiskelijoina tavoitteemme oli tähdätä mahdollisimman laajaan ammatilliseen kasvuun, niin fysioterapian, kätilötyön kuin erityisuinnin ohjaamisen viitekehyksessä.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu soveltavan liikunnan, erityisuimaopetuksen ja perheen terveyttä ja oikeuksia käsitteleviin julkaisuihin sekä kokemusperäiseen tietoon vuosikymmenten ajalta lasten ja nuorten kuntoutuksessa toimineiden henkilöiden myötä.