Ulkokalustesuunnittelu Puuha Groupille : istuimet ulkokäyttöön
Poropudas, Juha-Matti (2016)
Poropudas, Juha-Matti
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188563
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli suunnitella Puuha Group Oy:n valikoimaan uusia ulkoistuimia. Suunniteltujen tuotteiden oli tarkoitus olla pääasiakasryhmien kysynnän ja tarpeiden mukaisia. Projektin tuloksena valmistui tuotekonsepteja, joista voidaan tehdä prototyypit. Tuotteista tehtiin mallinnukset ja mittapiirrokset tuotantolaitosta varten.
Tutkimusvaiheen päämääränä oli päästä sisälle ulkokalustevalmistajien ja -ostajien maailmaan. Benchmark- ja havainnointivaiheessa kartoitettiin markkinatilannetta ja trendejä. Haastatteluilla kerättiin tietoa Puuha Groupin toimintamallista ja heidän asiakkaistaan. Asiakkaista tehtiin lisäksi profiloinnit, jotka kiteyttivät Puuha Groupin pääasikastyypit. Materiaalitutkimuksessa käsiteltiin muovin ominaisuuksien käyttöä ulkokalustesuunnittelussa. Lopuksi moodboard kokosi tutkimustulokset yhteen suunnittelun pohjaksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kaksi erilaista tuoteperhettä, jotka täyttivät aukot Suomen ulkokalustemarkkinoilla. Tuotteisiin saatiin uudenlaista ajattelua visuaalisesti ja tuotantomahdollisuuksiltaan. Tuoteperheiden ratkaisut pohjautuivat Suomen ja ulkomaiden markkinatilanteeseen, asiakkaiden toiveisiin ja tämän hetken trendeihin.
Tutkimusvaiheen päämääränä oli päästä sisälle ulkokalustevalmistajien ja -ostajien maailmaan. Benchmark- ja havainnointivaiheessa kartoitettiin markkinatilannetta ja trendejä. Haastatteluilla kerättiin tietoa Puuha Groupin toimintamallista ja heidän asiakkaistaan. Asiakkaista tehtiin lisäksi profiloinnit, jotka kiteyttivät Puuha Groupin pääasikastyypit. Materiaalitutkimuksessa käsiteltiin muovin ominaisuuksien käyttöä ulkokalustesuunnittelussa. Lopuksi moodboard kokosi tutkimustulokset yhteen suunnittelun pohjaksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kaksi erilaista tuoteperhettä, jotka täyttivät aukot Suomen ulkokalustemarkkinoilla. Tuotteisiin saatiin uudenlaista ajattelua visuaalisesti ja tuotantomahdollisuuksiltaan. Tuoteperheiden ratkaisut pohjautuivat Suomen ja ulkomaiden markkinatilanteeseen, asiakkaiden toiveisiin ja tämän hetken trendeihin.