Grafiikat kuntoon – visuaalisen ilmeen facelift tapahtumajärjestäjä JrockSuomi ry:lle
Orvas, Juulia (2016)
Orvas, Juulia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188553
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tapahtumajärjestäjä JrockSuomi ry:lle suunnitellun visuaalisen ilmeen sekä visuaalisen ilmeen käytön tueksi laaditun ohjeistuksen kehitysprosessia. Tavoitteena on ollut luoda laadukas, toimeksiantajan toimintaan soveltuva, yksilöllinen ja monikäyttöinen visuaalinen ilme.
Visuaalista identiteettiä ja sen elementtejä käsitellään tässä työssä kokonaisuutena, johon lukeutuu yhteisön nimi, tunnus, värimaailma ja typografia. Opinnäytetyön tietoperustaksi on valikoitu aihepiiriltään erityisesti visuaalista identiteettiä, sen elementtejä ja niiden suunnittelua käsitteleviä oppikirjoja, tutkimuksia ja verkkojulkaisuja. Brändin, imagon, maineen ja yritysidentiteetin merkityksiä sekä niiden linkittymistä visuaaliseen identiteettiin avataan lyhyesti, mutta painopiste on tuotoksissa, eli visuaalisen identiteetin suunnittelussa ja visuaalisen ohjeistuksen kokoamisessa.
Toimeksiantajan luonteesta johtuen esimerkiksi arkkitehtuuria, sisustusta, ääniä ja tuoksuja osana visuaalista identiteettiä ei tässä opinnäytetyössä käsitellä ja visuaalisen identiteetin elementteihin keskitytään erityisesti verkkokäytön näkökulmasta. Tuotosten toteuttamiseen käytettyjen Adobe Photoshop CC- ja Adobe Illustrator -ohjelmien ominaisuuksia käsitellään lyhyesti työprosessin yhteydessä, mutta koska työ keskittyy visuaalisiin ratkaisuihin, ei ohjelmien käyttötekniikkaa tarkemmin avata.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja koostuu kahdesta osasta: produktista eli varsinaisista tuotoksista ja produktin kehitysvaiheita dokumentoivasta kirjallisesta raportista. Kirjallinen osio on jaoteltu johdantoon, teoriaosuuteen, tuotosten suunnitteluun sekä työn arviointiin. Tuotokset on valmistuttuaan otettu käyttöön ja työn pohjalta on myöhemmin luotu uusi ulkoasu toimeksiantajan verkkosivuille. Valmiit tuotokset ja kuvakaappaus verkkosivujen etusivun ulkoasusta ovat näkyvillä opinnäytetyön liitteissä.
Visuaalista identiteettiä ja sen elementtejä käsitellään tässä työssä kokonaisuutena, johon lukeutuu yhteisön nimi, tunnus, värimaailma ja typografia. Opinnäytetyön tietoperustaksi on valikoitu aihepiiriltään erityisesti visuaalista identiteettiä, sen elementtejä ja niiden suunnittelua käsitteleviä oppikirjoja, tutkimuksia ja verkkojulkaisuja. Brändin, imagon, maineen ja yritysidentiteetin merkityksiä sekä niiden linkittymistä visuaaliseen identiteettiin avataan lyhyesti, mutta painopiste on tuotoksissa, eli visuaalisen identiteetin suunnittelussa ja visuaalisen ohjeistuksen kokoamisessa.
Toimeksiantajan luonteesta johtuen esimerkiksi arkkitehtuuria, sisustusta, ääniä ja tuoksuja osana visuaalista identiteettiä ei tässä opinnäytetyössä käsitellä ja visuaalisen identiteetin elementteihin keskitytään erityisesti verkkokäytön näkökulmasta. Tuotosten toteuttamiseen käytettyjen Adobe Photoshop CC- ja Adobe Illustrator -ohjelmien ominaisuuksia käsitellään lyhyesti työprosessin yhteydessä, mutta koska työ keskittyy visuaalisiin ratkaisuihin, ei ohjelmien käyttötekniikkaa tarkemmin avata.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja koostuu kahdesta osasta: produktista eli varsinaisista tuotoksista ja produktin kehitysvaiheita dokumentoivasta kirjallisesta raportista. Kirjallinen osio on jaoteltu johdantoon, teoriaosuuteen, tuotosten suunnitteluun sekä työn arviointiin. Tuotokset on valmistuttuaan otettu käyttöön ja työn pohjalta on myöhemmin luotu uusi ulkoasu toimeksiantajan verkkosivuille. Valmiit tuotokset ja kuvakaappaus verkkosivujen etusivun ulkoasusta ovat näkyvillä opinnäytetyön liitteissä.