Kilpailukykynä osaamisen kehittäminen : Case Stadium Oy, Talvikoulutus 2015
Haatainen, Roosa (2016)
Haatainen, Roosa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188520
Tiivistelmä
Henkilöstöosaamisesta ja asiakaspalvelun laadusta on muodostunut yksi tärkeimmistä kilpailukeinoista kaupan alalle kilpailukykyisten hintojen rinnalle. Yritykset etsivät joukkoonsa osaavia työntekijöitä, jotka ovat myös motivoituneita kehittämään itseään. Säännölliset henkilöstökoulutukset ovat osa monen yrityksen arkipäivää. Henkilöstökoulutuksen avulla pyritään takaamaan henkilöstön osaaminen asiakaspalvelutilanteissa nyt ja tulevaisuudessa.
Tässä opinnäytetyössä selvitetään Stadium Suomen henkilöstökoulutusten nykytilaa ja niiden kehittämistarpeita työn-tekijöiden näkökulmasta. Stadium Oy on ruotsalainen, pohjoismaiden suurimpia urheiluvälineitä- ja vaatteita myyvä pörssiin listautumaton perheyritys. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu oppivan organisaation ja asiakaskeskeisen hen-kilöstöjohtamisen perusteista. Lisäksi kuvataan työntekijän henkilökohtaiseen kasvuun liittyviä tekijöitä työmotivaation, asenteen, palkitsemisen ja työhön sitoutumisen näkökulmista. Työn empiirinen osa sisältää työntekijöille suunnatun kyselyn. Kysely toteutettiin lähettämällä puolistrukturoitu kyselylomake Suomen kaikkiin Stadiumeihin pois lukien Sta-dium Outlet, koska Stadium Outlet on oma yksikkönsä eikä kuulu Stadium Oy:n henkilöstökoulutusten piiriin. Kyselyyn pyydettiin vastaamaan jokaisesta myymälästä yhden kokoaikaisen ja yhden osa-aikaisen/extra-työntekijän, sillä myös osa-aikaisten ja niin sanottujen extra työntekijöiden oletetaan osallistuvan henkilöstökoulutuksiin ja näin ollen kehittä-vän osaamistaan siinä missä kokoaikaisetkin työntekijät.
Kyselyn tuloksia peilataan työn teoriaosaan ja työn lopussa käydään läpi konkreettisia toimenpiteitä henkilöstökoulu-tusten parantamiseksi tulevaisuudessa. Yhteenvetona tuloksista voidaan todeta kolme selkeää toimenpidettä, jotka parantaisivat tulevia henkilöstökoulutuksia: pidempi aika koulutukselle, työntekijöiden jakaminen tasoryhmiin koulutuk-sessa sekä oikeiden myyntitilanteiden demonstrointi nykyistä enemmän.
Tässä opinnäytetyössä selvitetään Stadium Suomen henkilöstökoulutusten nykytilaa ja niiden kehittämistarpeita työn-tekijöiden näkökulmasta. Stadium Oy on ruotsalainen, pohjoismaiden suurimpia urheiluvälineitä- ja vaatteita myyvä pörssiin listautumaton perheyritys. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu oppivan organisaation ja asiakaskeskeisen hen-kilöstöjohtamisen perusteista. Lisäksi kuvataan työntekijän henkilökohtaiseen kasvuun liittyviä tekijöitä työmotivaation, asenteen, palkitsemisen ja työhön sitoutumisen näkökulmista. Työn empiirinen osa sisältää työntekijöille suunnatun kyselyn. Kysely toteutettiin lähettämällä puolistrukturoitu kyselylomake Suomen kaikkiin Stadiumeihin pois lukien Sta-dium Outlet, koska Stadium Outlet on oma yksikkönsä eikä kuulu Stadium Oy:n henkilöstökoulutusten piiriin. Kyselyyn pyydettiin vastaamaan jokaisesta myymälästä yhden kokoaikaisen ja yhden osa-aikaisen/extra-työntekijän, sillä myös osa-aikaisten ja niin sanottujen extra työntekijöiden oletetaan osallistuvan henkilöstökoulutuksiin ja näin ollen kehittä-vän osaamistaan siinä missä kokoaikaisetkin työntekijät.
Kyselyn tuloksia peilataan työn teoriaosaan ja työn lopussa käydään läpi konkreettisia toimenpiteitä henkilöstökoulu-tusten parantamiseksi tulevaisuudessa. Yhteenvetona tuloksista voidaan todeta kolme selkeää toimenpidettä, jotka parantaisivat tulevia henkilöstökoulutuksia: pidempi aika koulutukselle, työntekijöiden jakaminen tasoryhmiin koulutuk-sessa sekä oikeiden myyntitilanteiden demonstrointi nykyistä enemmän.