Benchmarking Café Concepts via Service Design Thinking
Hokkanen, Riku; Linnamo, Sanni (2016)
Hokkanen, Riku
Linnamo, Sanni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188495
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutki erilaisia kahvilakonsepteja Jyväskylän keskusta-alueella. Opinnäytetyön tavoitteena oli hankkia arvokasta tietoa olemassa olevista kahvilakonsepteista esikuva-analyysin avulla. Tietoa kerättiin uuden kahvilakonseptin luomista varten.
Tutkimusote on kvalitatiivinen ja tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen ja havainnoinnin avulla. Tutkimuksessa havainnointiin valittuja kahviloita syksyn 2015 aikana ja haastateltiin kuluttajia kevään 2016 aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää valittujen kahviloiden heikkoudet ja vahvuudet sekä kartoittaa tekijät jotka vaikuttavat kahvilan valintaan.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee aiheita palvelumuotoilusta, palveluista, esikuva-analyysistä ja kilpailusta. Tutkimustulosten perusteella listattiin tekijät jotka vaikuttavat asiakkaiden kahvilan valintaan. Tutkimustulokset osoittavat myös yleisimmät heikkoudet ja vahvuudet, jotka löydettiin havainnoimalla valittujen kahviloiden palvelukonsepteja.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kilpailijat saatiin profiloitua sekä kerättyä arvokasta tietoa olemassa olevista kahviloista. Kuluttajien mieltymykset sekä havainnointien löydökset yhdistettynä pystyttiin tekemään ehdotelmia tulevaisuuden kahvilakonseptia ajatellen.
Tutkimusote on kvalitatiivinen ja tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen ja havainnoinnin avulla. Tutkimuksessa havainnointiin valittuja kahviloita syksyn 2015 aikana ja haastateltiin kuluttajia kevään 2016 aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää valittujen kahviloiden heikkoudet ja vahvuudet sekä kartoittaa tekijät jotka vaikuttavat kahvilan valintaan.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee aiheita palvelumuotoilusta, palveluista, esikuva-analyysistä ja kilpailusta. Tutkimustulosten perusteella listattiin tekijät jotka vaikuttavat asiakkaiden kahvilan valintaan. Tutkimustulokset osoittavat myös yleisimmät heikkoudet ja vahvuudet, jotka löydettiin havainnoimalla valittujen kahviloiden palvelukonsepteja.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kilpailijat saatiin profiloitua sekä kerättyä arvokasta tietoa olemassa olevista kahviloista. Kuluttajien mieltymykset sekä havainnointien löydökset yhdistettynä pystyttiin tekemään ehdotelmia tulevaisuuden kahvilakonseptia ajatellen.