Koesoitto : mitä koesoittoon valmistautuvan huilistin olisi hyvä tietää
Ilomäki, Emilia (2016)
Ilomäki, Emilia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188481
Tiivistelmä
Koesoitto on orkesterimuusikoiden ainoa rekrytointitapa. Se on muusikoiden työhaastattelu, jossa vain taidot ratkaisevat.
On vaikeaa valmistautua johonkin, josta ei tiedä mitään. Siitä syntyi idea tähän opinnäytetyöhön – tarpeesta valmistautua hyvin tuleviin koesoittoihin. Työ toimii apuna koesoittoon valmistautuvalle huilistille ja tuo koesoittotilannetta tutummaksi kokemattomalle muusikolle.
Työn aineistona toimii pääasiassa haastattelumateriaali, jota keräsin haastattelemalla Tampere Filharmonian intendenttiä, huilun äänenjohtajaa sekä vuorottelevaa konserttimestaria. Osallistuin opinnäytetyön tekemisen aikana omaan ensimmäiseen koesoittoon, josta kirjoitan tässä työssä. Tämä työ tarkastelee koesoittamista erityisesti huilistin näkökulmasta.
Tieto ja taito siirtyvät musiikkialalla yleensä suullisesti opettajalta oppilaalle, kokeneelta kokemattomalle. Se on tietoa, jonka yleensä saa hankittua vain kokemuksella ja kirjallista tietoa koesoitoista on niukasti. Näin on myös koesoittamisen suhteen.
Olen koonnut tähän tietoa ja kokemuksia koesoittotilanteista sekä vinkkejä koesoittoon valmistautuvalle huilistille. Osana työtä on myös raportti opinnäytetyökonsertistani ”Koesoitosta konsertiksi”.
On vaikeaa valmistautua johonkin, josta ei tiedä mitään. Siitä syntyi idea tähän opinnäytetyöhön – tarpeesta valmistautua hyvin tuleviin koesoittoihin. Työ toimii apuna koesoittoon valmistautuvalle huilistille ja tuo koesoittotilannetta tutummaksi kokemattomalle muusikolle.
Työn aineistona toimii pääasiassa haastattelumateriaali, jota keräsin haastattelemalla Tampere Filharmonian intendenttiä, huilun äänenjohtajaa sekä vuorottelevaa konserttimestaria. Osallistuin opinnäytetyön tekemisen aikana omaan ensimmäiseen koesoittoon, josta kirjoitan tässä työssä. Tämä työ tarkastelee koesoittamista erityisesti huilistin näkökulmasta.
Tieto ja taito siirtyvät musiikkialalla yleensä suullisesti opettajalta oppilaalle, kokeneelta kokemattomalle. Se on tietoa, jonka yleensä saa hankittua vain kokemuksella ja kirjallista tietoa koesoitoista on niukasti. Näin on myös koesoittamisen suhteen.
Olen koonnut tähän tietoa ja kokemuksia koesoittotilanteista sekä vinkkejä koesoittoon valmistautuvalle huilistille. Osana työtä on myös raportti opinnäytetyökonsertistani ”Koesoitosta konsertiksi”.