MegaSquirt ja E85-muutos : MegaSquirt-moottorinohjauksen asentaminen sekä korkeaseosetanolipolttoaineen käyttöönotto
Jantonen, Antti (2016)
Jantonen, Antti
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188442
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on modernisoida iäkkään auton tekniikkaa ja lisätä sen luotettavuutta asentamalla siihen elektroninen MegaSquirt-moottorinohjainjärjestelmä. Auton käyttämä polttoaine vaihdetaan myös samalla E85-korkeaseosetanoliksi. Muutoksen kohteena oleva auto on Volvo 240 vuosimallia 1984 turboahdetulla ottomoottorilla. Työssä käsitellään MegaSquirtin asentamisen vaatimuksia sen kokoamisesta ja tarvitsemista tunnistimista moottorinohjauksen säätämisen perusteisiin. Työssä tarkastellaan myös, millaisia huomioon otettavia asioita liittyy valintaan käyttää polttoaineena korkeaseosetanolia.
Työssä pyritään etsimään esiin tuleviin ongelmiin yksinkertaisia ja luotettavia ratkaisuja, jotta auton vikaherkkyys pysyisi pienenä ja mahdolliset viat olisi helppo löytää. Autoon asennettavien osien valintaa mietitään etenkin kustannusten, tehokkuuden ja luotettavuuden kannalta ja yritetään löytää hyviä kompromisseja.
Lopputuloksena auto saatiin toimimaan uudella moottorinohjauksella ja polttoaineella varsin hyvin. Auto käynnistyy hyvin ja jää kylmänäkin käymään tasaista tyhjäkäyntiä. Ajaminen on luontevaa, kiihtyvyys hyvä ja kulutus moottoriin nähden hyväksyttävä. Korkeaseosetanolin huonompi höyrystyvyys kylmässä säässä aiheutti haasteita kylmärikastuksien säätöön, mutta auto saatiin säädettyä käynnistymään riittävän hyvin ainakin -20 °C lämpötilaan saakka.
Työssä pyritään etsimään esiin tuleviin ongelmiin yksinkertaisia ja luotettavia ratkaisuja, jotta auton vikaherkkyys pysyisi pienenä ja mahdolliset viat olisi helppo löytää. Autoon asennettavien osien valintaa mietitään etenkin kustannusten, tehokkuuden ja luotettavuuden kannalta ja yritetään löytää hyviä kompromisseja.
Lopputuloksena auto saatiin toimimaan uudella moottorinohjauksella ja polttoaineella varsin hyvin. Auto käynnistyy hyvin ja jää kylmänäkin käymään tasaista tyhjäkäyntiä. Ajaminen on luontevaa, kiihtyvyys hyvä ja kulutus moottoriin nähden hyväksyttävä. Korkeaseosetanolin huonompi höyrystyvyys kylmässä säässä aiheutti haasteita kylmärikastuksien säätöön, mutta auto saatiin säädettyä käynnistymään riittävän hyvin ainakin -20 °C lämpötilaan saakka.