Sosiaalisen median toimintasuunnitelma : Case: Yritys X
Karvonen, Kaisa (2016)
Karvonen, Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188401
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median toimintasuunni-telma. Toimeksiantaja yrityksenä toimi yritys X, jossa opinnäytetyönkirjoittaja suoritti liiketalouden koulutusohjelman toisen työharjoittelujaksonsa. Tavoitteena oli kehittää yritys X:n jo olemassa olevaa sosiaalisen median kanavaa, Facebook-yhteisöä sekä laajentaa sosiaalisen median kanava-verkostoa uusilla kanavilla. Toimintasuunnitelman avulla toimeksiantaja pystyy aiempaa paremmin hyödyntämään sosiaalisen median mahdollisuuksia. Onnistuneella sosiaalisen median toteutuksella pystytään toteuttamaan kustannustehokasta ja asiakaslähtöistä markkinointia. Ennen toimintasuun-nitelman rakentamista selvitettiinkin, millaiset kanavat ja sisältö ovat järkeviä ja tarpeellisia. Itse suunnitelmaa rakentaessa tuli ottaa huomioon yrityksen käytössä olevat resurssit toteuttaa toimin-tasuunnitelma käytännössä.
Toimintasuunnitelman taustatyönä toteutettiin benchmarking-tutkimus, johon valittiin yritys X:n kilpailijoita sekä yritys X:n maahantuoman brändin muiden maiden toimijoita. Lisäksi mukaan otettiin yrityksiä, jotka toimivat samankaltaisten asiakasryhmien kanssa samalla toteuttaen onnistunutta sosiaalisen median viestintää. Benchmarking-tutkimuksesta saadun aineiston avulla johdettiin toimintasuunnitelmaan valitut kanavat sekä saatiin ideoita tulevaan sosiaalisen median sisältöön. Ennen toimintasuunnitelman rakentamista kartoitettiin SWOT-analyysilla yritys X:n sosiaalisen me-dian toteutuksen nykytilaa. SWOT-analyysissa pohdittiin myös ulkoisia tekijöitä, jotka vaikuttavat sosiaalisen median toteutuksen onnistumiseen. Benchmarking-tutkimuksen ja SWOT-analyysin lisäksi toimintasuunnitelmaan haettiin tukea jo olemassa olevasta digitalisaatioon, sosiaaliseen mediaan sekä sisältömarkkinointiin liittyvästä teoriasta. Teoriaosuudessa käytettiin sekä kirjallisia että sähköisiä lähteitä. Kirjallisten ja sähköisten lähteiden tukena on käytetty myös haastatteluja. Itse toimintasuunnitelma sisältää kehitysehdotuksia jo olemassa olevaan Facebook-yhteisöön, uudet käyttöön otettavat kanavat sekä ohjeistuksen uusien kanavien käyttöön otosta. Lisäksi toimintasuunnitelmassa on työkaluja ja sisältöideoita, joiden tarkoituksena on helpottaa toimintasuunnitelman toteuttamista.
Toimintasuunnitelman taustatyönä toteutettiin benchmarking-tutkimus, johon valittiin yritys X:n kilpailijoita sekä yritys X:n maahantuoman brändin muiden maiden toimijoita. Lisäksi mukaan otettiin yrityksiä, jotka toimivat samankaltaisten asiakasryhmien kanssa samalla toteuttaen onnistunutta sosiaalisen median viestintää. Benchmarking-tutkimuksesta saadun aineiston avulla johdettiin toimintasuunnitelmaan valitut kanavat sekä saatiin ideoita tulevaan sosiaalisen median sisältöön. Ennen toimintasuunnitelman rakentamista kartoitettiin SWOT-analyysilla yritys X:n sosiaalisen me-dian toteutuksen nykytilaa. SWOT-analyysissa pohdittiin myös ulkoisia tekijöitä, jotka vaikuttavat sosiaalisen median toteutuksen onnistumiseen. Benchmarking-tutkimuksen ja SWOT-analyysin lisäksi toimintasuunnitelmaan haettiin tukea jo olemassa olevasta digitalisaatioon, sosiaaliseen mediaan sekä sisältömarkkinointiin liittyvästä teoriasta. Teoriaosuudessa käytettiin sekä kirjallisia että sähköisiä lähteitä. Kirjallisten ja sähköisten lähteiden tukena on käytetty myös haastatteluja. Itse toimintasuunnitelma sisältää kehitysehdotuksia jo olemassa olevaan Facebook-yhteisöön, uudet käyttöön otettavat kanavat sekä ohjeistuksen uusien kanavien käyttöön otosta. Lisäksi toimintasuunnitelmassa on työkaluja ja sisältöideoita, joiden tarkoituksena on helpottaa toimintasuunnitelman toteuttamista.