MENEKINEDISTÄMISEN MERKITYS TUOTEMARKKINOINNISSA
Vång, Jonne (2016)
Vång, Jonne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188400
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia menekinedistämisen merkitystä ennen kaikkea päivittäistavarakauppojen tuotemarkkinoinnissa. Kaupat tarvitsevat kaikkia mahdollisia keinoja, jotta myyntiä saataisiin paremmaksi. Tutkimuksessa syvennyttiin tuotemarkkinoinnin ja markkinointiviestinnän kautta menekinedistämiseen ja tämän keinoihin ja vaikutuksiin.
Teoriaosassa käsiteltiin tuotemarkkinointia irrottamalla tuote ja markkinointi, joita käsiteltiin yksittäisinä termeinä, jonka jälkeen koko termiä yhdessä, sekä markkinointiviestinnän asemaa tuotemarkkinoinnissa. Menekinedistämistä käsiteltiin teoriassa itsessään, sekä sen eri muotoja ja toimintatapoja.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista menetelmää, jonka myötä suoritettiin teemahaastatteluja neljässä eri päivittäistavaroita myyvässä kaupassa. Teemahaastattelu valittiin, koska aiheesta haluttiin syvällisempää tietoa. Haastattelujen pohjalta kävi ilmi, että peruskeinoilla päästään jo pitkälle. Promootiot nousivat myös hyvin tehokkaaksi keinoksi. Markkinointimateriaalien suosio jäi yllättävän vähäiseksi.
Teoriaosassa käsiteltiin tuotemarkkinointia irrottamalla tuote ja markkinointi, joita käsiteltiin yksittäisinä termeinä, jonka jälkeen koko termiä yhdessä, sekä markkinointiviestinnän asemaa tuotemarkkinoinnissa. Menekinedistämistä käsiteltiin teoriassa itsessään, sekä sen eri muotoja ja toimintatapoja.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista menetelmää, jonka myötä suoritettiin teemahaastatteluja neljässä eri päivittäistavaroita myyvässä kaupassa. Teemahaastattelu valittiin, koska aiheesta haluttiin syvällisempää tietoa. Haastattelujen pohjalta kävi ilmi, että peruskeinoilla päästään jo pitkälle. Promootiot nousivat myös hyvin tehokkaaksi keinoksi. Markkinointimateriaalien suosio jäi yllättävän vähäiseksi.