Itseorganisoitumisella työtyytyväisyyttä kotihoitoon – Vantaan Koivukylän asiakassalkkumallin kokemuksia
Huuhtanen, Kaisa (2016)
Huuhtanen, Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178337
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan Vantaan kaupungin Koivukylän kotihoidossa toteutetun asiakassalkkumallin vaikutusta hoitajien työtyytyväisyyteen. Asiakassalkkumalli on tiimien itseorganisoitumiseen perustuva työntekemisen malli, jota kokeiltiin pienimuotoisesti Koivukylässä keväällä 2015 yhden tiimin kohdalla ja kokeilusta saatujen tulosten perusteella päädyttiin laajentamaan kokeilua koko Koivukylän kotihoitoa koskevaksi.
Työn tarkoituksena oli selvittää, soveltuuko tämän kaltainen työskentelymalli kotihoitoon kuntaorganisaatiossa ja kuinka se vaikuttaa henkilökunnan kokemukseen työstään ja työtyytyväisyydestään. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, kannattaako tällaista kokeilua jatkaa.
Asiakassalkkumalli perustuu löyhästi hollantilaiseen Buurtzorgin malliin. Työn teoriaosuudessa käydään läpi itseorganisoituvan tiimityön teoriaa ja kuvataan kotihoidon nykytilannetta Suomessa ja Vantaalla. Lisäksi esitellään muutama esimerkki itseorganisoituvaan työskentelytapaan perustuvista yrityksistä ja yhteisöstä.
Työn tutkimusosuus toteutettiin haastattelemalla hoitajia heidän kokemuksistaan asiakassalkkumallissa työskentelystä. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelutilanteiden lopuksi toteutettiin myös pienimuotoinen työpaja, jossa Me-We-Us -aivoriihimenetelmällä kerättiin henkilökunnalta toimintamalliin liittyviä kehitys ehdotuksia.
Haastatteluiden ja työpajavastausten sekä aiheeseen liittyvän teorian pohjalta luotiin ehdotus toimintamalliksi, jolla itseorganisoituviin tiimeihin perustuva työskentelytapa voidaan ottaa käyttöön kuntaorganisaatiossa. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että asiakassalkkumalliin siirtyminen lisäsi hoitajien tyytyväisyyttä työhönsä ja mahdollisti myös tehokkaamman työskentelyn. Koivukylässä pidättäydyttiin osin vanhoissa toimintatavoissa, jotka eivät täysin tue teoriassa esitettyjä asioita itseorganisoitumisesta. Ehdotuksessa toimintamalliksi esitetäänkin näiden vanhojen toimintatapojen kriittistä arviointia tai niistä kokonaan luopumista
Työn keskeisin tulos on se, että itseorganisoituviin tiimeihin perustuva työskentelymalli ratkaisisi useita tämänhetkisiä kotihoitoa vaivaavia ongelmia. Kuntapäättäjien pitäisikin kriittisesti arvioida nykyisiä linjaorganisaatioon perustuvia toimintamalleja ja pyrittävä uudistamaan niitä yhä enemmän työntekijää kunnioittavaan suuntaan. Ilman, että hoitajien työtyytyväisyyteen kiinnitetään erityistä huomiota, ei alan jatkuvasti pahenevaan työvoimapulaan saada ratkaisua.
Työn tarkoituksena oli selvittää, soveltuuko tämän kaltainen työskentelymalli kotihoitoon kuntaorganisaatiossa ja kuinka se vaikuttaa henkilökunnan kokemukseen työstään ja työtyytyväisyydestään. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, kannattaako tällaista kokeilua jatkaa.
Asiakassalkkumalli perustuu löyhästi hollantilaiseen Buurtzorgin malliin. Työn teoriaosuudessa käydään läpi itseorganisoituvan tiimityön teoriaa ja kuvataan kotihoidon nykytilannetta Suomessa ja Vantaalla. Lisäksi esitellään muutama esimerkki itseorganisoituvaan työskentelytapaan perustuvista yrityksistä ja yhteisöstä.
Työn tutkimusosuus toteutettiin haastattelemalla hoitajia heidän kokemuksistaan asiakassalkkumallissa työskentelystä. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelutilanteiden lopuksi toteutettiin myös pienimuotoinen työpaja, jossa Me-We-Us -aivoriihimenetelmällä kerättiin henkilökunnalta toimintamalliin liittyviä kehitys ehdotuksia.
Haastatteluiden ja työpajavastausten sekä aiheeseen liittyvän teorian pohjalta luotiin ehdotus toimintamalliksi, jolla itseorganisoituviin tiimeihin perustuva työskentelytapa voidaan ottaa käyttöön kuntaorganisaatiossa. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että asiakassalkkumalliin siirtyminen lisäsi hoitajien tyytyväisyyttä työhönsä ja mahdollisti myös tehokkaamman työskentelyn. Koivukylässä pidättäydyttiin osin vanhoissa toimintatavoissa, jotka eivät täysin tue teoriassa esitettyjä asioita itseorganisoitumisesta. Ehdotuksessa toimintamalliksi esitetäänkin näiden vanhojen toimintatapojen kriittistä arviointia tai niistä kokonaan luopumista
Työn keskeisin tulos on se, että itseorganisoituviin tiimeihin perustuva työskentelymalli ratkaisisi useita tämänhetkisiä kotihoitoa vaivaavia ongelmia. Kuntapäättäjien pitäisikin kriittisesti arvioida nykyisiä linjaorganisaatioon perustuvia toimintamalleja ja pyrittävä uudistamaan niitä yhä enemmän työntekijää kunnioittavaan suuntaan. Ilman, että hoitajien työtyytyväisyyteen kiinnitetään erityistä huomiota, ei alan jatkuvasti pahenevaan työvoimapulaan saada ratkaisua.