Hammasimplanttipalvelun tuotteistus
Jaakkola, Santeri (2016)
Jaakkola, Santeri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178326
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mahdollisuuksia tuotteistaa toimeksiantajan Pohjolan Implanttikeskuksen asiantuntijapalvelu. Tuotteistuksen tavoitteena on selkeyttää palvelua ja mahdollistaa täten toimeksiantajan liiketoiminnan kehittämisen. Teoreettinen viitekehys on palvelun myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta. Teoriassa käsitellään tuotteistusta ja brändäystä.
Nykytilannetta selvitettiin yhteistyökumppaneiden teemahaastatteluilla, kilpailija-analyysillä ja netnografialla, jolla tarkasteltiin asiakkaiden näkemyksiä implanttien hankkimisesta. Muina apuvälineinä käytettiin PESTE – ja SWOT–analyysiä, joilla kuvattiin nykyistä ja tulevaa toimintakenttää. Tavoitteena oli tuottaa tietoa omista vahvuuksista suhteessa kilpailijoihin, ja mitä asiakkaat tarvitsevat ostopäätöksen tueksi.
Opinnäytetyön tuloksena esitellään mahdollisia vaihtoehtoja, joita tuotteistusprosessissa voitaisiin tehdä. Tuloksista selviää tietoa kilpailijatilanteesta ja yhteistyökumppanien näkemyksiä palvelun tilasta.
Tehdyn selvityksen mukaan palveluun luotetaan tällä hetkellä erityisesti henkilökohtaisten suhteiden takia. Kilpailu alalla on ollut kiristyvää, joten Pohjolan Implanttikeskuksen on tehtävä toi-menpiteitä pysyäkseen kilpailussa mukana. Opinnäytetyössä osoitetaankin, että tuotteistaminen toimisi hyvänä välineenä pysyä kilpailussa mukana. Erityisesti palveluiden selkeä konkretisointi ja määrittely, jolla tehostettaisiin viestintää ja pystytään keskittymään tuottavaan työhön. Toisaalta palvelun myyminen ja yhteistyökumppaneiden saaminen voi myös helpottua, kun kaikille osapuolille olisi selvillä, mitä saa kun ostaa Pohjolan Implanttikeskuksen palvelun.
Nykytilannetta selvitettiin yhteistyökumppaneiden teemahaastatteluilla, kilpailija-analyysillä ja netnografialla, jolla tarkasteltiin asiakkaiden näkemyksiä implanttien hankkimisesta. Muina apuvälineinä käytettiin PESTE – ja SWOT–analyysiä, joilla kuvattiin nykyistä ja tulevaa toimintakenttää. Tavoitteena oli tuottaa tietoa omista vahvuuksista suhteessa kilpailijoihin, ja mitä asiakkaat tarvitsevat ostopäätöksen tueksi.
Opinnäytetyön tuloksena esitellään mahdollisia vaihtoehtoja, joita tuotteistusprosessissa voitaisiin tehdä. Tuloksista selviää tietoa kilpailijatilanteesta ja yhteistyökumppanien näkemyksiä palvelun tilasta.
Tehdyn selvityksen mukaan palveluun luotetaan tällä hetkellä erityisesti henkilökohtaisten suhteiden takia. Kilpailu alalla on ollut kiristyvää, joten Pohjolan Implanttikeskuksen on tehtävä toi-menpiteitä pysyäkseen kilpailussa mukana. Opinnäytetyössä osoitetaankin, että tuotteistaminen toimisi hyvänä välineenä pysyä kilpailussa mukana. Erityisesti palveluiden selkeä konkretisointi ja määrittely, jolla tehostettaisiin viestintää ja pystytään keskittymään tuottavaan työhön. Toisaalta palvelun myyminen ja yhteistyökumppaneiden saaminen voi myös helpottua, kun kaikille osapuolille olisi selvillä, mitä saa kun ostaa Pohjolan Implanttikeskuksen palvelun.