Terveydenhuollon ammattilaisten kokemuksia sähköisen asioinnin käyttöönotosta Tampereen kaupungilla
Jyrkiäinen, Juho (2016)
Jyrkiäinen, Juho
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178270
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä ammattilaisten kokemuksia terveydenhuollon sähköisten palveluiden käyttöönottoprojektista Tampereen kaupungilla. Näihin sähköisiin palveluihin kuuluivat ajanvaraus, lomakkeet, suojattu web-viesti potilaan ja terveydenhuollon ammattilaisen välillä sekä tekstiviestipalvelu, jolla terveydenhuollon toimipisteet voivat lähettää asiakkaan puhelimeen tekstiviestejä. Tämän lisäksi kokemuksia kysyttiin myös Terveystasku-palvelusta, joka oli otettu käyttöön eri projektissa. Työn toimeksiantajana toimi Tampereen kaupungin tietohallinto.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli laatia sähköinen kysely niille Tampereen kaupungin terveydenhuollon ammattilaisille, jotka pääasiassa käyttivät sähköistä asiointia. Kysely kohdistettiin lopulta terveysasemille, erikoispoliklinikoille, neuvolatoimintaan sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon. Kyselyn tärkeimpinä aiheina olivat sähköisen asioinnin käyttöönottoprojektin toteutuminen, muutosprosessin onnistuminen ja uusien palveluiden vaikutus ammattilaisen työpäivään. Tutkimus tehtiin käyttäen kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Kysely toteutettiin käyttäen E-lomake-kyselytyökalua ja vastaukset analysoitiin Microsoft Excel ja IBM SPSS ohjelmilla.
Vastauksia tuli lopulta 85 kappaletta. Kohderyhmän koko oli noin 530, joten vastausprosentiksi tuli noin 16. Tuloksista saatiin selville, että suojatun web-viestin ja Terveystaskun käyttö oli vielä vähäistä, mutta niitä pidettiin kohtuullisen helppoina käyttää. Sähköisen ajanvarauksen ja sähköisten lomakkeiden käyttäjämäärät olivat taas parempia, mutta niitä pidettiin vielä yleisesti liian kankeina ja vaikeina käyttää. Samalla kuitenkin huomioitiin niiden potentiaali työn tehostajana tulevaisuudessa, kunhan tietoisuutta saadaan lisättyä asiakkaiden keskuudessa ja palveluiden käyttöä helpotetaan. Tekstiviestipalvelu miellettiin helpoimmaksi käyttää sähköisistä palveluista ja sen käyttäjämäärätkin olivat hyviä. Sähköisten palveluiden käyttöönotto tapahtui monen vastaajan mielestä liian nopealla aikataululla ja kaikkien viiden palvelun sisäistäminen lyhyessä ajassa koettiin vaikeaksi.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli laatia sähköinen kysely niille Tampereen kaupungin terveydenhuollon ammattilaisille, jotka pääasiassa käyttivät sähköistä asiointia. Kysely kohdistettiin lopulta terveysasemille, erikoispoliklinikoille, neuvolatoimintaan sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon. Kyselyn tärkeimpinä aiheina olivat sähköisen asioinnin käyttöönottoprojektin toteutuminen, muutosprosessin onnistuminen ja uusien palveluiden vaikutus ammattilaisen työpäivään. Tutkimus tehtiin käyttäen kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Kysely toteutettiin käyttäen E-lomake-kyselytyökalua ja vastaukset analysoitiin Microsoft Excel ja IBM SPSS ohjelmilla.
Vastauksia tuli lopulta 85 kappaletta. Kohderyhmän koko oli noin 530, joten vastausprosentiksi tuli noin 16. Tuloksista saatiin selville, että suojatun web-viestin ja Terveystaskun käyttö oli vielä vähäistä, mutta niitä pidettiin kohtuullisen helppoina käyttää. Sähköisen ajanvarauksen ja sähköisten lomakkeiden käyttäjämäärät olivat taas parempia, mutta niitä pidettiin vielä yleisesti liian kankeina ja vaikeina käyttää. Samalla kuitenkin huomioitiin niiden potentiaali työn tehostajana tulevaisuudessa, kunhan tietoisuutta saadaan lisättyä asiakkaiden keskuudessa ja palveluiden käyttöä helpotetaan. Tekstiviestipalvelu miellettiin helpoimmaksi käyttää sähköisistä palveluista ja sen käyttäjämäärätkin olivat hyviä. Sähköisten palveluiden käyttöönotto tapahtui monen vastaajan mielestä liian nopealla aikataululla ja kaikkien viiden palvelun sisäistäminen lyhyessä ajassa koettiin vaikeaksi.