Korjaamotoiminnan tehokkuuden kehittäminen
Hakoluoto, Joona (2016)
Hakoluoto, Joona
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178255
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön aiheena on tutkia Huolto-kaksikko J-P Laine Oy:n korjaamotoimintaa ja pohtia keinoja sen kehittämiseksi. Korjaamotoiminnan tehokkuutta lasketaan laskutettujen työtuntimäärien avulla. Työssä tehtyjä laskelmia ja niistä saatuja lukuja käytetään vain sisäiseen seurantaan. Työssä lasketaan asentajien keskiarvolaskutusta sekä kokonaislaskutusta. Tulosten havainnollistamiseksi laskelmista muodostetaan graafiset kuvaajat. Kuvaajien avulla ongelmakohtien paikantaminen ja kehittäminen helpottuu.
Työn tavoitteena on myös kehittää yrityksen korjaamoprosessia asiakkaille ja asentajille mahdollisemman selkeäksi yksinkertaiseksi. Yritykseen organisaatioon ollaan palkkaamassa uutta työnjohtajaa. Tähän asti asentajat ovat hoitaneet työnjohdolliset tehtävät itse. Erillisen työnjohtajan avulla asentajat pystyvät keskittymään työhönsä paremmin ja huoltojen suorittaminen nopeutuu. Tämä insinöörityön keskittyy työnjohtajan keinoihin korjaamoprosessin kehittämiseksi.
Tässä insinöörityössä esitetyt kehitysideat noudattavat Autoalan kuluttajaneuvottelukunnan (AUNE) laatimia ja Kuluttajaviraston/kuluttaja-asiamiehen tarkistamia moottoriajoneuvojen korjausehtoja.
Työn laskennallisen osuuden tuloksista on selkeästi havaittavissa alan kausittaisuus. Talvikauden työmäärän lisääminen ei ole tämän insinöörityön avulla saavutettavissa, mutta tässä työssä tuotettua laskentapohjaa pystytään hyödyntämään kehityksen seurannassa.
Tässä insinöörityössä esitetyt korjaamoprosessin kehitysideat selkeyttävät asiakaskoke-musta sekä helpottavat korjaamohenkilökunnan työntekoa.
Työn tavoitteena on myös kehittää yrityksen korjaamoprosessia asiakkaille ja asentajille mahdollisemman selkeäksi yksinkertaiseksi. Yritykseen organisaatioon ollaan palkkaamassa uutta työnjohtajaa. Tähän asti asentajat ovat hoitaneet työnjohdolliset tehtävät itse. Erillisen työnjohtajan avulla asentajat pystyvät keskittymään työhönsä paremmin ja huoltojen suorittaminen nopeutuu. Tämä insinöörityön keskittyy työnjohtajan keinoihin korjaamoprosessin kehittämiseksi.
Tässä insinöörityössä esitetyt kehitysideat noudattavat Autoalan kuluttajaneuvottelukunnan (AUNE) laatimia ja Kuluttajaviraston/kuluttaja-asiamiehen tarkistamia moottoriajoneuvojen korjausehtoja.
Työn laskennallisen osuuden tuloksista on selkeästi havaittavissa alan kausittaisuus. Talvikauden työmäärän lisääminen ei ole tämän insinöörityön avulla saavutettavissa, mutta tässä työssä tuotettua laskentapohjaa pystytään hyödyntämään kehityksen seurannassa.
Tässä insinöörityössä esitetyt korjaamoprosessin kehitysideat selkeyttävät asiakaskoke-musta sekä helpottavat korjaamohenkilökunnan työntekoa.