Undersökning av Vingsegel-anordning för robotsegelbåt
Enqvist, Teo (2016)
Enqvist, Teo
Högskolan på Åland
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178237
Tiivistelmä
Arbetet har gjorts på begäran av Åland Sailing Robots (ÅSR) genom Anna Friebe.
Syftet med arbetet är att undersöka olika vingsegelanordningar lämpliga för
robotsegelbåten Mini 12:an som ägs av ÅSR. Den lämpligaste vingsegel-anordningen för
Mini 12:an kommer att undersökas ytterligare med hjälp av CFD-simuleringsprogram.
Arbetet innehåller lösningar och diskussion angående konstruktion av vingsegelanordningen
som ett framtida projekt.
Genom att undersöka Mini 12:ans nuvarande segel och dess framdrivningsförmåga har en
vingsegel anordning med liknande framdrivningsförmåga designats och ytterligare
undersökts.
Arbetet beskriver problem som kan förekomma under konstruktion av vingsegelanordningen
och erbjuder möjliga lösningar till dessa problem.
Autodesk Simulation CFD 2016 har används för undersökningen av vingsegelanordningens
egenskaper i olika vindförhållanden och dessa resultat har i sin helhet
överlämnats åt ÅSR. Detta arbete innehåller en sammanfattning av de väsentliga resultaten.
Ritningar av vingsegelanordningen i fråga biläggs i arbetet. This thesis has been done on request by the Åland Sailing Robots (ÅSR) and Anna Friebe.
The purpose of the study is to examine different wing sails arrangements suitable for a
robotic sailing boat, the Mini 12 owned by ÅSR. The most suitable wing sail arrangement
for the Mini 12 was investigated further using CFD simulation software. The work also
includes solutions and discussion on the construction of the wing sail device as a future
project.
By examining the Mini 12’s current sails and its propulsion capability, a wing sail
arrangement with a similar propulsion capability has been designed and, investigated
further.
The work describes problems that may occur during the construction of the wing
arrangement and provides possible solutions to these problems.
Autodesk Simulation CFD 2016 has been used for the investigation of the wing
arrangement and its properties in various wind conditions and these results have been
handed to ÅSR. This work contains a summary of the essential results.
Drawings of the wing sail device in question are provided as an annex.
Syftet med arbetet är att undersöka olika vingsegelanordningar lämpliga för
robotsegelbåten Mini 12:an som ägs av ÅSR. Den lämpligaste vingsegel-anordningen för
Mini 12:an kommer att undersökas ytterligare med hjälp av CFD-simuleringsprogram.
Arbetet innehåller lösningar och diskussion angående konstruktion av vingsegelanordningen
som ett framtida projekt.
Genom att undersöka Mini 12:ans nuvarande segel och dess framdrivningsförmåga har en
vingsegel anordning med liknande framdrivningsförmåga designats och ytterligare
undersökts.
Arbetet beskriver problem som kan förekomma under konstruktion av vingsegelanordningen
och erbjuder möjliga lösningar till dessa problem.
Autodesk Simulation CFD 2016 har används för undersökningen av vingsegelanordningens
egenskaper i olika vindförhållanden och dessa resultat har i sin helhet
överlämnats åt ÅSR. Detta arbete innehåller en sammanfattning av de väsentliga resultaten.
Ritningar av vingsegelanordningen i fråga biläggs i arbetet.
The purpose of the study is to examine different wing sails arrangements suitable for a
robotic sailing boat, the Mini 12 owned by ÅSR. The most suitable wing sail arrangement
for the Mini 12 was investigated further using CFD simulation software. The work also
includes solutions and discussion on the construction of the wing sail device as a future
project.
By examining the Mini 12’s current sails and its propulsion capability, a wing sail
arrangement with a similar propulsion capability has been designed and, investigated
further.
The work describes problems that may occur during the construction of the wing
arrangement and provides possible solutions to these problems.
Autodesk Simulation CFD 2016 has been used for the investigation of the wing
arrangement and its properties in various wind conditions and these results have been
handed to ÅSR. This work contains a summary of the essential results.
Drawings of the wing sail device in question are provided as an annex.