En inblick i den ryska affärskulturen : Vad krävs för att komma in på den ryska marknaden ur en finländsk synvinkel
Rekonen, Ida (2016)
Rekonen, Ida
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178202
Tiivistelmä
Ryssland är idag en utmanande marknad, men trots dagens osäkra ekonomi är Ryssland ett intressant land med en fascinerande kultur och affärskultur. Syftet med detta arbete var att få en uppfattning om de affärskulturella skillnaderna mellan Ryssland och Fin-land, samt vad som krävs för att komma in på den ryska marknaden. I teorin tar jag upp Hofstedes kulturella dimensioner samt olika områden inom affärskultur. Som källor an-vände jag både böcker och internetsidor. I mitt arbete använde jag mig av en kvalitativ undersökningsmetod och med hjälp av en semi-strukturerad intervjuguide intervjuade jag tre personer om Ryssland affärskultur. Resultatet är att teorin i stora drag stämmer överens med hur intervjupersonerna beskrev verkligheten. Det finns stora affärskultu-rella skillnader mellan Ryssland och Finland. För att komma in på marknaden krävs bl.a. språkkunskaper, väl gjorda förberedelser och förmågan att i hänsyn den ryska tidsupp-fattningen. Today, Russia is a challenging market, but despite today's uncertain economy, Russia is an interesting country with a fascinating culture and business culture. The aim of this work was to gain an understanding of the business cultural differences between Russia and Finland, as well as what is required to enter the Russian market. I write about Hof-stede's cultural dimensions as well as different areas of the business culture. The sources I used are both books and Internet sites. In my work I used a qualitative research method and using a semi-structured interview guide, I interviewed three people on Russia's busi-ness culture. The result is that the theory was mainly confirmed with the interviewees’ descriptions of the reality. There are major business cultural differences between Russia and Finland. The requirements for entering the Russian market are for example language skills, well-made preparation ant the ability to respect the Russian sense of time.