Verkkokilpailun konseptointi : Case: Pesäpallon Itä–Länsi 2016
Gråsten, Samu (2016)
Gråsten, Samu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178182
Tiivistelmä
Suomalaisen pesäpallon Itä–Länsi-tapahtuma on vuosittainen Suomen parhaiden pesäpalloilijoiden kohtaaminen. Tapahtuma on järjestetty vuodesta 1932 lähtien. Yhden viikonlopun kestävä tapahtuma järjestetään eri kaupungissa vuosittain. Tänä vuonna tapahtuman järjestää Kouvolassa paikallinen Superpesis-seura Kouvolan Pallonlyöjät. Itä–Länsi-tapahtumassa pelataan B-poikien, B-tyttöjen, A-poikien, naisten Superpesiksen ja miesten Superpesiksen Itä–Länsi-ottelut. Itä–Länsi-tapahtuma on yksi seuratuimista urheilutapahtumista Suomessa. Tänä vuonna tapahtumalle odotetaan yli 15 000 katsojaa.
Opinnäytetyön prosessi sai alkunsa kun opinnäytteen kirjoittaja kysyi Itä–Länsi-hankeyhtymän projektipäällikkö Harri Liekolalta tarpeita opinnäytetyölle. Alkuperäinen suunnitelma oli koostaa mobiilisovellus tapahtumalle, mutta idea hylättiin Itä–Länsi-hankeyhtymän palaverissa. Koska tarkoitus oli joka tapauksessa toteuttaa opinnäytetyö Itä–Länsi-tapahtumalle, alkuperäistä ideaa muokattiin. Uusi idea tuottaa verkkokilpailun konseptisuunnitelma syntyi helmikuussa 2016, jolloin prosessi lähti kunnolla käyntiin.
Kaksiosaisessa verkkokilpailussa pesäpalloa seuraavat voivat äänestää oman 13 pelaajan joukkueen suomalaisten pesäpallosarjojen pelaajista sekä valita suosikkipelaajiaan todellisista Itä–Länsi-valinnoista. Idea hyväksyttiin, ja kilpailun suunnittelu ja kehittely alkoi helmikuun lopussa. Varsinaista kilpailun konseptisuunnitelmaa varten vertailtiin paljon erilaisia ohjelmia ja työkaluja, joilla voi rakentaa verkkolomakkeita. Prosessi sisälsi erilaisten olemassa olevien kilpailujen benchmarkkausta, eli vertailevaa suunnittelua, sekä erilaisten ominaisuuksien testaamista prototyypeillä. Kilpailun päänäkökulmat ovat käytettävyys sekä pelillistäminen, koska kilpailusta halutaan mahdollisimman käytettävä ja pelillisten elementtien lisääminen motivoi käyttäjiä osallistumaan kilpailuun.
Suurin osa suunnittelutyöstä tehtiin maaliskuun aikana, ja konseptisuunnitelma koottiin valmiiksi huhtikuussa. Kilpailun koodaaja käyttää konseptisuunnitelmaa valmiin tuotteen
Opinnäytetyön prosessi sai alkunsa kun opinnäytteen kirjoittaja kysyi Itä–Länsi-hankeyhtymän projektipäällikkö Harri Liekolalta tarpeita opinnäytetyölle. Alkuperäinen suunnitelma oli koostaa mobiilisovellus tapahtumalle, mutta idea hylättiin Itä–Länsi-hankeyhtymän palaverissa. Koska tarkoitus oli joka tapauksessa toteuttaa opinnäytetyö Itä–Länsi-tapahtumalle, alkuperäistä ideaa muokattiin. Uusi idea tuottaa verkkokilpailun konseptisuunnitelma syntyi helmikuussa 2016, jolloin prosessi lähti kunnolla käyntiin.
Kaksiosaisessa verkkokilpailussa pesäpalloa seuraavat voivat äänestää oman 13 pelaajan joukkueen suomalaisten pesäpallosarjojen pelaajista sekä valita suosikkipelaajiaan todellisista Itä–Länsi-valinnoista. Idea hyväksyttiin, ja kilpailun suunnittelu ja kehittely alkoi helmikuun lopussa. Varsinaista kilpailun konseptisuunnitelmaa varten vertailtiin paljon erilaisia ohjelmia ja työkaluja, joilla voi rakentaa verkkolomakkeita. Prosessi sisälsi erilaisten olemassa olevien kilpailujen benchmarkkausta, eli vertailevaa suunnittelua, sekä erilaisten ominaisuuksien testaamista prototyypeillä. Kilpailun päänäkökulmat ovat käytettävyys sekä pelillistäminen, koska kilpailusta halutaan mahdollisimman käytettävä ja pelillisten elementtien lisääminen motivoi käyttäjiä osallistumaan kilpailuun.
Suurin osa suunnittelutyöstä tehtiin maaliskuun aikana, ja konseptisuunnitelma koottiin valmiiksi huhtikuussa. Kilpailun koodaaja käyttää konseptisuunnitelmaa valmiin tuotteen