Yhteisöllisesti rakentuva tietopankki hyvinvointiteknologioista ja saavutettavuudesta
Suvila, Marko (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178181
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata millainen on yhteisöllisesti rakentuva tietopankki hyvinvointiteknologioista ja saavutettavuudesta. Työssä vertailtiin kolmea yhteisöllistä sisällöntuotantoa tukevaa tietojärjestelmää. Vertailuun valittiin keskustelupalsta, wiki-ohjelmisto ja kysymys- ja vastaussovellus. Kysymys- ja vastaussovellus valittiin toteutettavan sivuston tekniikaksi, sen soveltuessa parhaiten ongelmanratkaisuun liittyvän tiedon käsittelyyn. Toteutetun sivuston ideana on, että sen käyttäjistä muodostuva yhteisö tuottaa sisältöä yhdessä. Kyseiselle sivustolle on tarvetta, koska muun muassa apuvälineisiin liittyvä tieto on hajallaan internetissä. Myönteinen ulottuvuus kysymys ja vastaussivustoon on se, että kun kysymyksiä ja vastauksia luodaan internetin välityksellä, voidaan löytää uusia asiaan perehtyneitä henkilöitä.
Sivuston käyttäjät saavat pisteitä aktiivisuudesta sivustolla eli kysymällä tai vastaamalla. Kysymyksille ja vastauksille voi antaa positiivisen tai negatiivisen äänen, jolloin sivuston käyttäjät toimivat yhdessä laadunvalvojina. Pisteiden käyttö motivaattorina on yksi tapa hyödyntää pelillisyyttä tiedon tuottamisessa ja jakamisessa. Sivuston toimintatapa ei ole uusi internetissä vaan samaa sisällön tuotantotapaa hyödyntää esimerkiksi Stack Overflow kysymys- ja vastaussivusto, jossa ohjelmoijat voivat kysyä yhteisöltä neuvoa tai vinkkejä ohjelmointiin liittyen.
Alustana sivustolla hyödynnetään yhteisöllisesti kehittyvää avoimeen lähdekoodiin perustuvaa kysymys- ja vastaussovellusta. Kysymys- ja vastaussivuston yhteisön hyödynnettäväksi on myös hankittu erilaisia yhteisöllisyyttä tukevia palveluita kuten viestintäväline, tiketöintipalvelu ja hajautettua kehittämistä tukeva verkkopalvelu. Sivustolle pitäisi kehittää ohjelmointirajapinta tiedon käytön ja jakelun tehostamiseksi. Tiedon löydettävyyden kannalta olisi tärkeää parantaa sivuston sisäistä hakua.
Sivuston käyttäjät saavat pisteitä aktiivisuudesta sivustolla eli kysymällä tai vastaamalla. Kysymyksille ja vastauksille voi antaa positiivisen tai negatiivisen äänen, jolloin sivuston käyttäjät toimivat yhdessä laadunvalvojina. Pisteiden käyttö motivaattorina on yksi tapa hyödyntää pelillisyyttä tiedon tuottamisessa ja jakamisessa. Sivuston toimintatapa ei ole uusi internetissä vaan samaa sisällön tuotantotapaa hyödyntää esimerkiksi Stack Overflow kysymys- ja vastaussivusto, jossa ohjelmoijat voivat kysyä yhteisöltä neuvoa tai vinkkejä ohjelmointiin liittyen.
Alustana sivustolla hyödynnetään yhteisöllisesti kehittyvää avoimeen lähdekoodiin perustuvaa kysymys- ja vastaussovellusta. Kysymys- ja vastaussivuston yhteisön hyödynnettäväksi on myös hankittu erilaisia yhteisöllisyyttä tukevia palveluita kuten viestintäväline, tiketöintipalvelu ja hajautettua kehittämistä tukeva verkkopalvelu. Sivustolle pitäisi kehittää ohjelmointirajapinta tiedon käytön ja jakelun tehostamiseksi. Tiedon löydettävyyden kannalta olisi tärkeää parantaa sivuston sisäistä hakua.