Sosiaaliseen mediaan tarkoitetun opetuksellisen pyöräilyvideon esituotanto ja suunnittelu
Pulkka, Rami (2016)
Pulkka, Rami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168147
Tiivistelmä
Insinöörityössä toteutettiin videoprojekti Helsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluvirastolle ja perehdyttiin sen esituotantoon ja suunnitteluun. Videot tulivat käyttöön sosiaalisen median eri kanaviin ja pyöräilynäyttelyyn. Videon tarkoitus on opastaa polkupyöräilijöitä toimimaan oikein erilaisissa liikennejärjestelyissä. Valmiin tuotteen kohderyhmä ovat helsinkiläiset polkupyöräilijät. Projektissa tuotettiin yksi noin kahden minuutin mittainen video, jossa kerrotaan tarina kokonaisuudessaan, ja siitä leikattiin 3-4 lyhempää, noin 15–30 sekunnin videokokonaisuutta erilaisista liikennetilanteista ja -järjestelyistä sosiaalista mediaa varten. Lyhyempiin videoihin lisättiin liikennetilanteiden lisäksi kohtauksia, jotka yhdistävät videot toisiinsa sekä pidempään päävideoon.
Insinöörityössä tutkittiin työn pyöräilyvideotuotantoon liittyvää historiaa, kuten sosiaalista mediaa, lyhytelokuvia, draamaa ja erilaisia kameravaihtoehtoja. Videosuunnittelun ja esituotannon taustatietoa lähestyttiin lyhyesti muutamien erilaisten videotuotantotyylien näkökulmasta. Käsikirjoitukseen ja tarinaan panostettiin tuotannossa, ja siihen liittyvää taustatietoa tutkittiin laajasti.
Pyöräilyvideotuotannon esituotannossa ja suunnittelussa haluttiin luoda varma pohja kuvauksia ja jälkituotantoa ajatellen. Videokokonaisuuden rakenne muuttui ideoimisvaiheessa lyhyistä opetusvideoista laajempaan muotoon, ja sitä voidaan pitää opetusta ja draamankaarta sisältävänä lyhytelokuvana. Insinöörityössä pyrittiin suunnittelemaan, mitä, milloin ja millä kuvataan. Esituotannossa tehtiin taustatyötä ja ennakkotutkimusta pyöräilyyn liittyvien liikennesääntöjen ja -ratkaisujen, kuvauskaluston, kuvauspaikkojen ja draaman rakenteen käytön suhteen. Suunnittelun osalta päädyttiin ideoimaan videokokonaisuus, jossa olisi tarina opetuksen yhteydessä. Tarinan luontiin käytettiin aikaa, ja siitä tehtiin toimiva ja looginen. Visuaalisesti videoon haluttiin vaihtelevuutta erilaista kamerakalustoa käyttäen. Videon käsikirjoitus rakennettiin vaihe vaiheelta ja tarkoin.
Esituotannon ja suunnittelun huolellinen toteutus auttaa videoprojektin muissa vaiheissa. Insinöörityöraportti käsittelee perustiedot videoproduktion esituotannosta, suunnittelusta ja käsikirjoittamisesta. Työ voi toimia apuna, kun suunnitellaan videota sosiaaliseen mediaan, informatiivista lyhytelokuvaa tai tarinaa hyödyntävää opetusvideota.
Insinöörityössä tutkittiin työn pyöräilyvideotuotantoon liittyvää historiaa, kuten sosiaalista mediaa, lyhytelokuvia, draamaa ja erilaisia kameravaihtoehtoja. Videosuunnittelun ja esituotannon taustatietoa lähestyttiin lyhyesti muutamien erilaisten videotuotantotyylien näkökulmasta. Käsikirjoitukseen ja tarinaan panostettiin tuotannossa, ja siihen liittyvää taustatietoa tutkittiin laajasti.
Pyöräilyvideotuotannon esituotannossa ja suunnittelussa haluttiin luoda varma pohja kuvauksia ja jälkituotantoa ajatellen. Videokokonaisuuden rakenne muuttui ideoimisvaiheessa lyhyistä opetusvideoista laajempaan muotoon, ja sitä voidaan pitää opetusta ja draamankaarta sisältävänä lyhytelokuvana. Insinöörityössä pyrittiin suunnittelemaan, mitä, milloin ja millä kuvataan. Esituotannossa tehtiin taustatyötä ja ennakkotutkimusta pyöräilyyn liittyvien liikennesääntöjen ja -ratkaisujen, kuvauskaluston, kuvauspaikkojen ja draaman rakenteen käytön suhteen. Suunnittelun osalta päädyttiin ideoimaan videokokonaisuus, jossa olisi tarina opetuksen yhteydessä. Tarinan luontiin käytettiin aikaa, ja siitä tehtiin toimiva ja looginen. Visuaalisesti videoon haluttiin vaihtelevuutta erilaista kamerakalustoa käyttäen. Videon käsikirjoitus rakennettiin vaihe vaiheelta ja tarkoin.
Esituotannon ja suunnittelun huolellinen toteutus auttaa videoprojektin muissa vaiheissa. Insinöörityöraportti käsittelee perustiedot videoproduktion esituotannosta, suunnittelusta ja käsikirjoittamisesta. Työ voi toimia apuna, kun suunnitellaan videota sosiaaliseen mediaan, informatiivista lyhytelokuvaa tai tarinaa hyödyntävää opetusvideota.