Tyttökiekon strategia ja tavoitteet sekä niiden toteutus : Hämeen alue
Irjala, Vilma (2016)
Irjala, Vilma
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168142
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Suomen Jääkiekkoliiton Hämeen alueen toimeksiannosta. Jääkiekkoliitto oli havainnut ongelmia tyttöjen liian suurissa harjoitusmäärissä, mistä ilmaantui tarve tutkia toimintaa tarkemmin ruohonjuuritasolla. Tavoitteena oli selvittää jääkiekkoliiton ajatus strategiasta ja verrata sitä seuratasolla vallitsevaan tilanteeseen. Tyttö- ja naiskiekon nopeamman kehityksen tiellä ovat pienet harrastajamäärät, ja niiden lisäämiseksi pyrittiin löytämään vaikutuskeinoja sekä toiminnan kartoittamisella että markkinointisuunnitelman tekemisellä. Strategiaa kartoitettiin ottamalla huomioon jo aiemmin seuroilta kerätyt strategiat, tulkitsemalla viiden tyttökiekkoilijan huoltajan pitämiä päiväkirjoja, keräämällä kommentit kahdelta valmennuksen edustajalta, vanhempaa ikäryhmää edustavilta tytöiltä ja mentaalivalmentajalta.
Työssä havaittiin, että strategioiden kirjaus alueella vaihtelee seurojen välillä valtavasti, eikä se ole verrannollista käytännön tason toimintaan. Isommissa ja toiminnassaan aktiivisissa tyttökiekkoseuroissa ei strategiaa välttämättä ole kirjattuna millään tasolla, kun taas joillain pienemmillä seuroilla oli enemmän ajatuksia kirjattuina. Tavoitteiden asettaminen oli toinen esille tulleista asioista sekä nuorempien että vanhempien tyttöjen osalta. Tällä hetkellä pelaajat ovat määritelleet tavoitteensa itse, eikä varsinaista seurantaa tai kehityskeskustelua ole. Jotta pelaajat saadaan ohjattua aktiivisesti oikeaan suuntaan harjoittelunsa kanssa, tulisi tavoitteita käydä läpi pelaajien kanssa tasaisin väliajoin. Vastausten mukaan tavoitteita on käsitelty lähinnä liiton tapahtumissa, joita järjestetään melko harvoin. Kansallisissa tyttökiekkotavoitteissa keskitytään tyttökiekkojoukkueiden laadun ja määrän lisäämiseen, kun taas opinnäytetyön mukaan tytöt itse harjoittelisivat mieluiten poikajoukkueiden mukana. Tyttöjoukkueissa ongelmaksi koetaan liian suuret tasoerot ja ajoittainen valmennuksen laadun puute. Liian suuriin harjoitusmääriin syynä on osittain velvoite tyttöjoukkueharjoituksiin, vaikka tyttö olisi täysipainoisesti mukana poikajoukkueen toiminnassa.
Yhtäläisiä asioita nuorempien ja vanhempien tyttöjen välillä ovat todella kova motivaatio harjoittelua kohtaan, maalivahtien lisätuen tarve, toive liiton tapahtumien lisäämisestä sekä tavoitteiden itsenäinen asettaminen ja seuraaminen.
Työssä havaittiin, että strategioiden kirjaus alueella vaihtelee seurojen välillä valtavasti, eikä se ole verrannollista käytännön tason toimintaan. Isommissa ja toiminnassaan aktiivisissa tyttökiekkoseuroissa ei strategiaa välttämättä ole kirjattuna millään tasolla, kun taas joillain pienemmillä seuroilla oli enemmän ajatuksia kirjattuina. Tavoitteiden asettaminen oli toinen esille tulleista asioista sekä nuorempien että vanhempien tyttöjen osalta. Tällä hetkellä pelaajat ovat määritelleet tavoitteensa itse, eikä varsinaista seurantaa tai kehityskeskustelua ole. Jotta pelaajat saadaan ohjattua aktiivisesti oikeaan suuntaan harjoittelunsa kanssa, tulisi tavoitteita käydä läpi pelaajien kanssa tasaisin väliajoin. Vastausten mukaan tavoitteita on käsitelty lähinnä liiton tapahtumissa, joita järjestetään melko harvoin. Kansallisissa tyttökiekkotavoitteissa keskitytään tyttökiekkojoukkueiden laadun ja määrän lisäämiseen, kun taas opinnäytetyön mukaan tytöt itse harjoittelisivat mieluiten poikajoukkueiden mukana. Tyttöjoukkueissa ongelmaksi koetaan liian suuret tasoerot ja ajoittainen valmennuksen laadun puute. Liian suuriin harjoitusmääriin syynä on osittain velvoite tyttöjoukkueharjoituksiin, vaikka tyttö olisi täysipainoisesti mukana poikajoukkueen toiminnassa.
Yhtäläisiä asioita nuorempien ja vanhempien tyttöjen välillä ovat todella kova motivaatio harjoittelua kohtaan, maalivahtien lisätuen tarve, toive liiton tapahtumien lisäämisestä sekä tavoitteiden itsenäinen asettaminen ja seuraaminen.