Rahastokuukausisäästösopimuksen myyminen asiakkaalle
Reini, Rita (2016)
Reini, Rita
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168139
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville, kuinka asiakkaalle myy-dään rahastokuukausisäästösopimus. Tarkoituksena oli tutkia myyntipro-sessia kahdessa erilaisessa asiakaspalvelutilanteessa ja analysoida, mil-laisia ongelmia niissä ilmenee. Ensimmäisenä tutkimuskohteena olivat neuvontapalvelut ilman ajanvarausta, jolloin asiakas tulee omasta aloit-teesta konttoriin. Asiakkaalla on yleensä joku ongelma, johon hän haluaa ratkaisun. Toisena tutkimuskohteena olivat neuvontapalvelut ajanva-rauksella, jolloin aikaa asiakkaan kanssa on huomattavasti enemmän ja palveluneuvojalla on aikaa valmistautua asiakastapaamiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus kertoo, mikä rahasto on ja mitä se pitää sisällään. Lisäksi siinä kuvataan, mitä hyötyä rahastosta on asiakkaalle ja miksi jokaisen tulisi säästää tulevaisuuden varalle. Työssä kerrotaan myös, miksi jokaisella pitäisi olla enemmän kuin yksi tili, jolloin säästämi-nen olisi helpompaa, koska varallisuus on jaettu useammalle tilille.
Empiirisessä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää pankin henkilöstöl-tä, miksi rahastokuukausisäästösopimuksia ei myydä tarpeeksi. Empiiri-nen tutkimus tehtiin webropol-kyselynä, joka lähetettiin palveluneuvojille ja henkilökohtaisille pankkineuvojille. Kyselyn avulla kartoitettiin, mistä alhaiset myyntiluvut johtuivat ja olisiko henkilöstöllä neuvoja, joita muut voisivat käyttää. Yhteenvetona tehtiin opas rahastokuukausisäästösopi-muksien myymisestä.
Palveluneuvojilla ja henkilökohtaisilla pankkineuvojilla on tavoitteet, joi-den mukaan tulisi myydä rahastokuukausisäästösopimuksia. Tavoitteita saavutetaan harvoin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, johtuiko myynnin vähyys siitä, ettei rahastokuukausisäästösopimuksia osata myy-dä. Ongelmat voivat myös johtua asiakkaan tietämättömyydestä säästö-asioissa tai epäluottamuksesta pankin henkilökuntaa kohtaan.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus kertoo, mikä rahasto on ja mitä se pitää sisällään. Lisäksi siinä kuvataan, mitä hyötyä rahastosta on asiakkaalle ja miksi jokaisen tulisi säästää tulevaisuuden varalle. Työssä kerrotaan myös, miksi jokaisella pitäisi olla enemmän kuin yksi tili, jolloin säästämi-nen olisi helpompaa, koska varallisuus on jaettu useammalle tilille.
Empiirisessä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää pankin henkilöstöl-tä, miksi rahastokuukausisäästösopimuksia ei myydä tarpeeksi. Empiiri-nen tutkimus tehtiin webropol-kyselynä, joka lähetettiin palveluneuvojille ja henkilökohtaisille pankkineuvojille. Kyselyn avulla kartoitettiin, mistä alhaiset myyntiluvut johtuivat ja olisiko henkilöstöllä neuvoja, joita muut voisivat käyttää. Yhteenvetona tehtiin opas rahastokuukausisäästösopi-muksien myymisestä.
Palveluneuvojilla ja henkilökohtaisilla pankkineuvojilla on tavoitteet, joi-den mukaan tulisi myydä rahastokuukausisäästösopimuksia. Tavoitteita saavutetaan harvoin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, johtuiko myynnin vähyys siitä, ettei rahastokuukausisäästösopimuksia osata myy-dä. Ongelmat voivat myös johtua asiakkaan tietämättömyydestä säästö-asioissa tai epäluottamuksesta pankin henkilökuntaa kohtaan.