Työtoiminta osana kehitysvammaisten arkea
Salo, Jaana; Räisänen, Elisa (2016)
Salo, Jaana
Räisänen, Elisa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168080
Tiivistelmä
Räisänen, Elisa & Salo, Jaana. Työtoiminta osana kehitysvammaisten arkea. Pori, kevät 2016, 48s. 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työtoiminnan asiakkaille suunnattujen haastatteluiden avulla millaisia kokemuksia työtoiminnan asiakkailla on työtoimintaan osallistumisesta. Haastattelussa selvitimme muun muassa ovatko asiakkaat tyytyväisiä työtoimintaan ja tarjotaanko sitä heille riittävästi. Lisäksi haastattelimme työtoiminnan ohjaajia selvittääksemme miten asiakkaiden yksilölliset tavoitteet huomioidaan työtoiminnan suunnittelussa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kehitysvammaisia työtoiminnan asiakkaita, jotka ovat muuttaneet vuoden 2012 jälkeen Satakunnan Sairaanhoitopiirin Antinkartanon kuntoutuskeskuksen alueelta muualle Satakuntaan.
Haastattelemamme työtoiminnan ohjaajat toimivat niissä työtoiminnankeskuksissa ohjaajina, joiden asiakkaita haastattelimme. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että suurin osa työtoiminnan asiakkaista on tyytyväisiä tämän hetkiseen työhönsä. Työtoiminnan ohjaajat painottivat yksilöllisten tavoitteiden huomioimista. Vastausaineistosta nousi kuitenkin esille asioita, jotka kaipaisivat työtoiminnan kehittämistä. Kehittämistarpeina koettiin asiakkaan osallisuuden lisääminen työtoiminnassa, jolloin asiakas vaikuttaisi työnkuvaansa ja työpäivien määrään nykyistä enemmän. Lisäksi havaitsimme työtoimintasuunnitelman kirjaamisessa olevan kehitettävää.
Asiasanat: kehitysvammaisuus, työtoiminta, asiakaslähtöisyys, kvalitatiivinen tutkimus
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työtoiminnan asiakkaille suunnattujen haastatteluiden avulla millaisia kokemuksia työtoiminnan asiakkailla on työtoimintaan osallistumisesta. Haastattelussa selvitimme muun muassa ovatko asiakkaat tyytyväisiä työtoimintaan ja tarjotaanko sitä heille riittävästi. Lisäksi haastattelimme työtoiminnan ohjaajia selvittääksemme miten asiakkaiden yksilölliset tavoitteet huomioidaan työtoiminnan suunnittelussa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kehitysvammaisia työtoiminnan asiakkaita, jotka ovat muuttaneet vuoden 2012 jälkeen Satakunnan Sairaanhoitopiirin Antinkartanon kuntoutuskeskuksen alueelta muualle Satakuntaan.
Haastattelemamme työtoiminnan ohjaajat toimivat niissä työtoiminnankeskuksissa ohjaajina, joiden asiakkaita haastattelimme. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että suurin osa työtoiminnan asiakkaista on tyytyväisiä tämän hetkiseen työhönsä. Työtoiminnan ohjaajat painottivat yksilöllisten tavoitteiden huomioimista. Vastausaineistosta nousi kuitenkin esille asioita, jotka kaipaisivat työtoiminnan kehittämistä. Kehittämistarpeina koettiin asiakkaan osallisuuden lisääminen työtoiminnassa, jolloin asiakas vaikuttaisi työnkuvaansa ja työpäivien määrään nykyistä enemmän. Lisäksi havaitsimme työtoimintasuunnitelman kirjaamisessa olevan kehitettävää.
Asiasanat: kehitysvammaisuus, työtoiminta, asiakaslähtöisyys, kvalitatiivinen tutkimus