Konevalmistajan toimitusprosessin vaiheet
Järvensivu, Salla (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168072
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli kartoittaa lähettämisen eri vaiheita tuotannosta huolitsijalle sekä kotimaassa että ulkomailla toimeksiantajayrityksen näkökulmasta. Tutkimuksessa pohditaan lisäksi koti- ja ulkomaankaupan eroavaisuuksia, haasteita sekä ongelmien ratkaisuja. Työ tarjoaa lähettämisen käsikirjan uusien työntekijöiden perehdyttämiseen sekä prosessikaaviot koti- ja ulkomaankaupan vaiheista. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kaupankäyntiä suomalaisen yrityksen näkökulmasta kuten kotimaankauppaa, sisä- ja ulkokauppaa sekä tavaran lähettämistä. Empiria toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen viitenä teemahaastatteluna ja yhtenä puhelinhaastatteluna. Tutkimusaineisto koostui toimiston, lähettämön ja huolinnan toimintojen näkökulmista tutkittavaan ilmiöön. Haastattelut suoritettiin helmi- ja maaliskuussa 2016. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kohdeyrityksen koti- ja ulkomaankaupassa kauppasopimuksella on suuri merkitys. Eroavaisuudet koti- ja ulkomaankaupassa näkyvät esimerkiksi asiakirjamäärissä. Pakkaamisessa ja merkitsemisessä eroavaisuudet korostuvat ulkomaankaupan vaativammassa pakkaamisessa sekä ISPM 15- standardin mukaisessa merkitsemisessä. Haasteita kohdeyrityksessä ovat tiedonkulku, toiminnan yhtenäisyys ja toimintaohjeet perusprosessin parantamiseksi. Kohdeyrityksen kokemukset huolinnan toimimisesta olivat positiivisia ja henkilökohtaisia vierailuja arvostettiin. Vahvuuksia kohdeyrityksen toiminnassa ovat esimerkiksi kokemus, osaaminen, laadukkaat vientipakkaukset sekä monipuolinen kielitaito.