Selvitys huoltosopimukseen liittyvien päivystyskäyntien kustannusten vähentämiseksi ISS Palvelut Oy:lle
Vaara, Jyrki (2016)
Vaara, Jyrki
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168053
Tiivistelmä
Työssä tutkitaan 2015 tammikuussa alkaneeseen, ISS Palvelut Oy:n ja asiakkaan väliseen huoltosopimukseen kuuluvia hälytysluontoisia työtilauksia. Työtilauksien suuri määrä on nostanut huoltosopimuksen kustannukset niin korkeiksi, että huoltosopimus tuottaa häviötä. Tavoitteena tutkimuksella on löytää keinoja työtilausten kustannusten vähentämiseksi.
Työ aloitettiin keräämällä ja analysoimalla työtilauksia ajanjaksolta 31.12.2014–31.7.2015. Työtilauksista etsittiin toistuvia vikoja, jotka korjaamalla voitaisiin vähentää kalliiden päivystyskäyntien määrää. Yksittäisiä laitteita, joissa vikoja oli, löytyi kuitenkin hyvin vähän suhteessa päivystyskäyntien määrään. Työtilauksista kerättiin neljä suurinta hälytyksiä aiheuttanutta laite-/vikatyyppiä, joiden osuus oli noin 51 % kaikista työtilauksista. Näitä olivat jäähdytyslaitteet, pakastinlaitteet, ilmanvaihtokoneiden jäätymisvaaratermostaatit ja palovaroituslaitteet. Yksittäisten laitteiden suuren määrän vuoksi työssä keskityttiin selvittämään mahdollisia syitä ja ratkaisuja edellä mainittujen laitteiden vikoihin teoreettisella tasolla. Lisäksi tutkittiin mahdollisia organisaatiomuutoksia, joilla huoltosopimuksen kustannuksia voitaisiin madaltaa.
Hälytysluonteisia työtilauksia voitaisiin todennäköisesti vähentää huomattavasti huoltamalla edellä mainittujen laitteiden automatiikka. Huoltosopimuksen luonteesta johtuen olisi tärkeää saada huoltotyöt niputettua yksittäisen laitteen huoltoa suuremmiksi kokonaisuuksiksi ja tehdä niistä asiakkaan kanssa huoltosopimuksen ulkopuoliset sopimukset. Säästöjä voitaisiin myös tehdä siirtämällä päivystys LVI- ja automaatioasentajilta kiinteistönhoitajille, joiden päivystyskustannukset ovat huomattavasti matalammat.
Työ aloitettiin keräämällä ja analysoimalla työtilauksia ajanjaksolta 31.12.2014–31.7.2015. Työtilauksista etsittiin toistuvia vikoja, jotka korjaamalla voitaisiin vähentää kalliiden päivystyskäyntien määrää. Yksittäisiä laitteita, joissa vikoja oli, löytyi kuitenkin hyvin vähän suhteessa päivystyskäyntien määrään. Työtilauksista kerättiin neljä suurinta hälytyksiä aiheuttanutta laite-/vikatyyppiä, joiden osuus oli noin 51 % kaikista työtilauksista. Näitä olivat jäähdytyslaitteet, pakastinlaitteet, ilmanvaihtokoneiden jäätymisvaaratermostaatit ja palovaroituslaitteet. Yksittäisten laitteiden suuren määrän vuoksi työssä keskityttiin selvittämään mahdollisia syitä ja ratkaisuja edellä mainittujen laitteiden vikoihin teoreettisella tasolla. Lisäksi tutkittiin mahdollisia organisaatiomuutoksia, joilla huoltosopimuksen kustannuksia voitaisiin madaltaa.
Hälytysluonteisia työtilauksia voitaisiin todennäköisesti vähentää huomattavasti huoltamalla edellä mainittujen laitteiden automatiikka. Huoltosopimuksen luonteesta johtuen olisi tärkeää saada huoltotyöt niputettua yksittäisen laitteen huoltoa suuremmiksi kokonaisuuksiksi ja tehdä niistä asiakkaan kanssa huoltosopimuksen ulkopuoliset sopimukset. Säästöjä voitaisiin myös tehdä siirtämällä päivystys LVI- ja automaatioasentajilta kiinteistönhoitajille, joiden päivystyskustannukset ovat huomattavasti matalammat.