Intti tutuksi -leirit : erityistä tukea tarvitsevien osallistujien ja kansalaiskasvatuksen näkökulmasta
Pietilä, Helena (2016)
Pietilä, Helena
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168003
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuskohteena olivat Intti tutuksi -leirit erityistä tukea tarvitseville henkilöille. Leirien järjestäjänä toimi Kehitysvammaisten Palvelusäätiö yhteistyökumppaneineen ja käytännön toteutuksesta vastasi Maanpuolustuskoulutusyhdistys.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kohtasivatko järjestäjien asettamat tavoitteet ja erityistä tukea tarvitsevien osallistujien kokemukset. Tarkoituksena oli myös selvittää, mikä merkitys Intti tutuksi -leireillä oli erityistä tukea tarvitseville osallistujille ja miten he kehittäisivät leirien sisältöä. Pohdintaosiossa tarkoituksena oli tarkastella toteutuiko leireillä osallisuuden ja toimijuuden vahvistaminen kansalaiskasvatuksen sosiaalipedagogisen teorian valossa.
Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan tietoa leirien kehittämisen tueksi. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia ryhmähaastattelujen, osallistuvan havainnoinnin ja muun dokumenttiaineiston avulla. Neljällä leirillä haastateltiin yhteensä 23 henkilöä, joiden erityisen tuen tarve oli havainnoinnin perusteella osittaista tai lyhytaikaista.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että järjestäjien asettamat tavoitteet kohtasivat erityistä tukea tarvitsevien osallistujien kokemukset vaihtelevasti ja leirikohtaisesti. Leireillä oli tärkeä merkitys osallistujille. Kehittämisehdotukset kohdistuivat pääasiassa leiriohjelman sisältöön, kestoon ja ohjaukseen.
Intti tutuksi -leirit olivat toimiva kokonaisuus ja osoitus erilaisten tahojen yhteistyöstä. Leirien avulla luotiin osallistumismahdollisuuksia henkilöille, joiden osallistumisvalmiudet vaihtelivat suuresti. Osallistuminen toteutui aktiivisen vastaanottamisen kautta mutta toimintaan oli mahdollisuus ottaa lopuksi kantaa. Osallisuuden ja toimijuuden tukemista voitaisiin kehittää lisäämällä leireille yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, lisäämällä reflektiivisyyttä eli toiminnan tarkastelua ja pohdintaa yhdessä sekä hyödyntämällä sosionomin tai muun lähikasvattajan tukea leirin jälkeen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kohtasivatko järjestäjien asettamat tavoitteet ja erityistä tukea tarvitsevien osallistujien kokemukset. Tarkoituksena oli myös selvittää, mikä merkitys Intti tutuksi -leireillä oli erityistä tukea tarvitseville osallistujille ja miten he kehittäisivät leirien sisältöä. Pohdintaosiossa tarkoituksena oli tarkastella toteutuiko leireillä osallisuuden ja toimijuuden vahvistaminen kansalaiskasvatuksen sosiaalipedagogisen teorian valossa.
Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan tietoa leirien kehittämisen tueksi. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia ryhmähaastattelujen, osallistuvan havainnoinnin ja muun dokumenttiaineiston avulla. Neljällä leirillä haastateltiin yhteensä 23 henkilöä, joiden erityisen tuen tarve oli havainnoinnin perusteella osittaista tai lyhytaikaista.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että järjestäjien asettamat tavoitteet kohtasivat erityistä tukea tarvitsevien osallistujien kokemukset vaihtelevasti ja leirikohtaisesti. Leireillä oli tärkeä merkitys osallistujille. Kehittämisehdotukset kohdistuivat pääasiassa leiriohjelman sisältöön, kestoon ja ohjaukseen.
Intti tutuksi -leirit olivat toimiva kokonaisuus ja osoitus erilaisten tahojen yhteistyöstä. Leirien avulla luotiin osallistumismahdollisuuksia henkilöille, joiden osallistumisvalmiudet vaihtelivat suuresti. Osallistuminen toteutui aktiivisen vastaanottamisen kautta mutta toimintaan oli mahdollisuus ottaa lopuksi kantaa. Osallisuuden ja toimijuuden tukemista voitaisiin kehittää lisäämällä leireille yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, lisäämällä reflektiivisyyttä eli toiminnan tarkastelua ja pohdintaa yhdessä sekä hyödyntämällä sosionomin tai muun lähikasvattajan tukea leirin jälkeen.