Osallisuuden kehittäminen kehitysvammaisten asiakkaiden muuttoprosesseissa
Masalin, Raija (2016)
Masalin, Raija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167975
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli nostaa esille kehitysvammaisten tuetun ja ohjatun asumisen asiakkaiden ääni palvelujen käyttäjinä sekä kehittää asiakasosallisuutta muuttoprosessin eri vaiheissa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää muuttoja toteuttavien ammattilaisten näkemyksiä asiakkaiden osallisuudesta ja sen kehittämisestä sekä toteutumisen haasteista muuttoprosessin alku-vaiheessa. Tutkimustulosten pohjalta luotiin osallisuuden tietoisku asiakkaiden näkemyksistä aiheeseen liittyen.
Asiakasosallisuuden merkitys palvelujen käyttämisessä on korostunut uudistuvassa lainsäädännössä. Osallisuuden valikoituminen kehittämiskohteeksi pohjautui Vammaispoliittisen ohjelman (Vampo) tavoitteisiin. Muuttaminen valikoitui puolestaan Kehitysvammaisten asumisohjelmaan (Kehas) perustuviin linjauksiin. Kommunikointiin liittyvien haasteiden sekä tiedontuotannon nä-kökulman vuoksi autetun asumisen tasoiset ihmiset jätettiin tutkimuksen ulkopuolelle.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa tutkimuksellinen kehittämistoiminta on ohjaava metodi. Lisäksi tutkimuksessa on piirteitä fenomenografisesta tutkimuksesta, koska tutkittavana ovat ihmisten käsitykset asioista. Aineistonkeruumenetelminä on käytetty palvelumuotoilun ke-hittämismenetelmää sekä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineistonkeruun tukena on käytetty kuvallista ja visuaalista kommunikointia sekä tiedonkeruulomaketta. Tutkimusaineisto on kerätty yhteensä viideltä asiakkaalta pari- ja yksilökeskusteluina. Lisäksi tutkimusaineistoa on kerätty kolmelta henkilöltä, jotka edustavat vammaisalan ammattilaisia. Aineisto on analysoitu fenomenografista analyysiä mukaillen.
Tutkimustuloksissa korostuu osallisuuden tärkeys muuttoprosesseissa. Tutkimukseen osallistuneet asiakkaat kokevat, että osallistuminen muuttoprosessin kaikkiin vaiheisiin on merkityksellistä. Vähemmän tärkeitä osallistumisen kohteita asiakkaat nimesivät vain muutaman. Ammatti-laiset näkevät osallisuuden myös tärkeänä, mutta nostavat esille osallisuuteen liittyviä haasteita, joista suurimpana on ajallisten resurssien puute. Osallisuuden kehittäminen palveluntuottamises-sa nähdään tärkeänä tekijänä, jonka avulla koetaan voivan tukea paremmin kehitysvammaisten asiakkaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Asiakasosallisuuden merkitys palvelujen käyttämisessä on korostunut uudistuvassa lainsäädännössä. Osallisuuden valikoituminen kehittämiskohteeksi pohjautui Vammaispoliittisen ohjelman (Vampo) tavoitteisiin. Muuttaminen valikoitui puolestaan Kehitysvammaisten asumisohjelmaan (Kehas) perustuviin linjauksiin. Kommunikointiin liittyvien haasteiden sekä tiedontuotannon nä-kökulman vuoksi autetun asumisen tasoiset ihmiset jätettiin tutkimuksen ulkopuolelle.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa tutkimuksellinen kehittämistoiminta on ohjaava metodi. Lisäksi tutkimuksessa on piirteitä fenomenografisesta tutkimuksesta, koska tutkittavana ovat ihmisten käsitykset asioista. Aineistonkeruumenetelminä on käytetty palvelumuotoilun ke-hittämismenetelmää sekä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineistonkeruun tukena on käytetty kuvallista ja visuaalista kommunikointia sekä tiedonkeruulomaketta. Tutkimusaineisto on kerätty yhteensä viideltä asiakkaalta pari- ja yksilökeskusteluina. Lisäksi tutkimusaineistoa on kerätty kolmelta henkilöltä, jotka edustavat vammaisalan ammattilaisia. Aineisto on analysoitu fenomenografista analyysiä mukaillen.
Tutkimustuloksissa korostuu osallisuuden tärkeys muuttoprosesseissa. Tutkimukseen osallistuneet asiakkaat kokevat, että osallistuminen muuttoprosessin kaikkiin vaiheisiin on merkityksellistä. Vähemmän tärkeitä osallistumisen kohteita asiakkaat nimesivät vain muutaman. Ammatti-laiset näkevät osallisuuden myös tärkeänä, mutta nostavat esille osallisuuteen liittyviä haasteita, joista suurimpana on ajallisten resurssien puute. Osallisuuden kehittäminen palveluntuottamises-sa nähdään tärkeänä tekijänä, jonka avulla koetaan voivan tukea paremmin kehitysvammaisten asiakkaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia.