Esimies työhyvinvoinnin tukena varhaiskasvatusympäristössä : Työntekijöiden toiveita
Karaus-Lahtinen, Minna; Seppä-Murto, Mia (2016)
Karaus-Lahtinen, Minna
Seppä-Murto, Mia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157892
Tiivistelmä
Työhyvinvointi koetaan ajankohtaiseksi aiheeksi tämän päivän työelämässä. Työhyvinvointi on työn ja sen mielekkyyden, terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin muodostama kokonaisuus. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä varhaiskasvatuksen työntekijät toivoisivat esimiehensä tekevän työhyvinvoinnin tukemiseksi ja ylläpitämiseksi sekä löytää keinoja työn mielekkyyden lisäämiseksi kasvatusympäristössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa esimiehelle kuva työntekijöiden toiveista työhyvinvoinnin tukemiseksi ja työn mielekkyyden lisäämiseksi varhaiskasvatuksen työyhteisössä. Opinnäytetyöhömme liittyvä tutkimus oli laadullinen, mutta siinä oli piirteitä määrällisestä tutkimuksesta. Tutkimus noudattaa teorialähtöistä sisällönanalyysiä, jossa aineiston analyysin luokittelu perustuu aikaisempaan viitekehykseen. Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselyn kautta Nokian varhaiskasvatuksessa.
Vastausten mukaan esimiehen tärkeimmiksi tehtäviksi työhyvinvoinnin tukemisessa ja ylläpitämisessä kasvatusympäristössä nousivat puuttuminen epäkohtiin, työntekijöiden tasa-arvoinen kohtelu ja positiivisen ilmapiirin luominen. Työn mielekkyyttä lisääviä keinoja olivat työntekijöiden kuuntelu, luottamus esimiehen toimintaan, mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön, palaute työstä, positiivinen työilmapiiri, luotettava ja avoin vuorovaikutus sekä esimiehen tuki ja arvostus.
Vastausten perusteella voidaan päätellä, että työntekijöiden mielestä työhyvinvointi muodostuu työntekijöiden tasa-arvoisesta kohtelusta positiivisen ilmapiirin omaavassa työyhteisössä, jossa esimies puuttuu epäkohtiin nopeasti. Työn mielekkyyttä lisää positiivisessa ilmapiirissä tehty työ, johon on itse voinut vaikuttaa ja jossa kuunnellaan ja luotetaan esimiehen toimintaan sekä saadaan häneltä tukea, arvostusta ja palautetta. Mahdollisena kehittämisehdotuksena olisivat viikoittaiset porinatuokiot työntekijöiden ja esimiehen kesken. Niissä jokainen työntekijä saisi istahtaa rauhassa ja jutella toisten kanssa työasioita ja tuoda erilaisia työtä koskevia positiivisia asioita sekä työn kehittämiskohteita keskusteluun.
Vastausten mukaan esimiehen tärkeimmiksi tehtäviksi työhyvinvoinnin tukemisessa ja ylläpitämisessä kasvatusympäristössä nousivat puuttuminen epäkohtiin, työntekijöiden tasa-arvoinen kohtelu ja positiivisen ilmapiirin luominen. Työn mielekkyyttä lisääviä keinoja olivat työntekijöiden kuuntelu, luottamus esimiehen toimintaan, mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön, palaute työstä, positiivinen työilmapiiri, luotettava ja avoin vuorovaikutus sekä esimiehen tuki ja arvostus.
Vastausten perusteella voidaan päätellä, että työntekijöiden mielestä työhyvinvointi muodostuu työntekijöiden tasa-arvoisesta kohtelusta positiivisen ilmapiirin omaavassa työyhteisössä, jossa esimies puuttuu epäkohtiin nopeasti. Työn mielekkyyttä lisää positiivisessa ilmapiirissä tehty työ, johon on itse voinut vaikuttaa ja jossa kuunnellaan ja luotetaan esimiehen toimintaan sekä saadaan häneltä tukea, arvostusta ja palautetta. Mahdollisena kehittämisehdotuksena olisivat viikoittaiset porinatuokiot työntekijöiden ja esimiehen kesken. Niissä jokainen työntekijä saisi istahtaa rauhassa ja jutella toisten kanssa työasioita ja tuoda erilaisia työtä koskevia positiivisia asioita sekä työn kehittämiskohteita keskusteluun.