Markkinointisuunnitelma sosiaalista mediaa hyödyntäen : Case Branda Oy
Hämeenniemi, Henna-Riika (2016)
Hämeenniemi, Henna-Riika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157890
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelma toimintaansa aloittelevalle yritykselle nimeltä Branda Oy. Branda Oy perusti vuoden 2015 alussa verkkokaupan, jonka kautta se myy naisten urheiluvaatteita suomalaisille kuluttajille. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa yritykselle välineet markkinoida itseään sosiaalisessa mediassa parhaalla mahdollisella tavalla.
Työ toteutettiin kahdessa vaiheessa, josta ensimmäisessä toteutettiin itse markkinointisuunnitelma Branda Oy:lle. Toimeksiantaja oli tiiviisti mukana tässä vaiheessa, ja he antoivat hyvin paljon hyödyllistä palautetta ja ehdotuksia. Ensimmäinen vaihe toteutettiin syksyn 2014 aikana. Toisessa vaiheessa valmistui opinnäytetyön teoriaosuus, jossa käsitellään yksityiskohtaisesti muun muassa Branda Oy:n kilpailijoiden käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, joka sisältää yhden vuoden mittaisen suunnitelman markkinoinnin toteutukseen sosiaalisessa mediassa. Markkinointisuunnitelma ajoittui vuoteen 2015, joka oli Branda Oy:n ensimmäinen toimintavuosi. Suunnitelman avulla Branda Oy pystyi markkinoimaan itseään tehokkaasti juuri niillä sosiaalisen median kanavilla, joita yrityksen kohderyhmäkin käyttää.
Työ toteutettiin kahdessa vaiheessa, josta ensimmäisessä toteutettiin itse markkinointisuunnitelma Branda Oy:lle. Toimeksiantaja oli tiiviisti mukana tässä vaiheessa, ja he antoivat hyvin paljon hyödyllistä palautetta ja ehdotuksia. Ensimmäinen vaihe toteutettiin syksyn 2014 aikana. Toisessa vaiheessa valmistui opinnäytetyön teoriaosuus, jossa käsitellään yksityiskohtaisesti muun muassa Branda Oy:n kilpailijoiden käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, joka sisältää yhden vuoden mittaisen suunnitelman markkinoinnin toteutukseen sosiaalisessa mediassa. Markkinointisuunnitelma ajoittui vuoteen 2015, joka oli Branda Oy:n ensimmäinen toimintavuosi. Suunnitelman avulla Branda Oy pystyi markkinoimaan itseään tehokkaasti juuri niillä sosiaalisen median kanavilla, joita yrityksen kohderyhmäkin käyttää.