Tapahtumakalenterin suunnittelu sosiaalisen asiakasilmapiirin kehittämiseksi, Case Hostel Erottajanpuisto
Kuikka, Satu (2016)
Kuikka, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157872
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tuotoksena syntyi tapahtumakalenteri hostellille. Toimeksiantajana oli Hostel Erottajanpuisto. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella viikoittain järjestettäviä tapahtumia hostellin asiakkaita varten. Tapahtumakalenterin tarkoituksena oli kehittää hostellin sosiaalista ilmapiiriä ja yhteisöllisyyttä, sekä tarjota asiakkaille edellytykset sosiaalisiin elämyksiin.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui neljästä pääkäsitteestä: matkailu, hostellitoiminta, matkailupalvelut ja asiakaskokemukset, sekä matkailupalvelun kehittäminen. Hostellitoiminnan teoriassa kerrottiin sen taustajärjestöistä sekä hostellikulttuurista, ja matkailupalvelun teoriassa syvennyttiin matkailupalveluihin, niiden ominaisuuksiin ja kehittämiseen sekä asiakaskokemuksiin.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa menetelminä käytettiin netscoutingia, aivoriihtä sekä SWOT-analyysiä. Netscoutingin avulla tutustuttiin alan parhaimpien hostellien tapahtumiin. Niiden avulla saatiin ideaa siitä, millaisia tapahtumia Hostel Erottajanpuistolle voitaisiin järjestää. Netscoutingista nousi esiin teemat, joita käytettiin aivoriihi-menetelmässä. Aivoriihi toteutettiin ideointityöpajan muodossa, jonka tarkoituksena oli osallistaa asiakkaat mukaan tapahtumien ideointiin. Lopulliset tapahtumaideat muodostuivat ideointityöpajan, opinnäytetyössä käytetyn teorian sekä opinnäytetyöntekijän ideoinnin lopputuloksena. Tapahtumaideat arvioitiin SWOT-analyysilla, joka selkeytti tapahtumien hyviä ja huonoja puolia. Lopuksi ohjeet tapahtumien järjestämisestä kirjoitettiin tuotoksena hostellille.
Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi tapahtumakalenteri, joka sisältää ohjeet kolmen eri tapahtuman järjestämiseen hostellilla. Tapahtumat suunniteltiin viikonlopulle ja ne olivat Perjantai-illallinen, Lauantain peli-ilta sekä Sunnuntain herkutteluhetki. Tuotoksessa kerrotaan ohjeet markkinointia varten ja mitä hostellilla tulee tehdä ennen tapahtumaa, sen aikana ja sen jälkeen. Toimeksiantaja piti ideoita hyvinä, ja aikoi ottaa ainakin yhden tapahtumista käyttöön kesällä 2016.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui neljästä pääkäsitteestä: matkailu, hostellitoiminta, matkailupalvelut ja asiakaskokemukset, sekä matkailupalvelun kehittäminen. Hostellitoiminnan teoriassa kerrottiin sen taustajärjestöistä sekä hostellikulttuurista, ja matkailupalvelun teoriassa syvennyttiin matkailupalveluihin, niiden ominaisuuksiin ja kehittämiseen sekä asiakaskokemuksiin.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa menetelminä käytettiin netscoutingia, aivoriihtä sekä SWOT-analyysiä. Netscoutingin avulla tutustuttiin alan parhaimpien hostellien tapahtumiin. Niiden avulla saatiin ideaa siitä, millaisia tapahtumia Hostel Erottajanpuistolle voitaisiin järjestää. Netscoutingista nousi esiin teemat, joita käytettiin aivoriihi-menetelmässä. Aivoriihi toteutettiin ideointityöpajan muodossa, jonka tarkoituksena oli osallistaa asiakkaat mukaan tapahtumien ideointiin. Lopulliset tapahtumaideat muodostuivat ideointityöpajan, opinnäytetyössä käytetyn teorian sekä opinnäytetyöntekijän ideoinnin lopputuloksena. Tapahtumaideat arvioitiin SWOT-analyysilla, joka selkeytti tapahtumien hyviä ja huonoja puolia. Lopuksi ohjeet tapahtumien järjestämisestä kirjoitettiin tuotoksena hostellille.
Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi tapahtumakalenteri, joka sisältää ohjeet kolmen eri tapahtuman järjestämiseen hostellilla. Tapahtumat suunniteltiin viikonlopulle ja ne olivat Perjantai-illallinen, Lauantain peli-ilta sekä Sunnuntain herkutteluhetki. Tuotoksessa kerrotaan ohjeet markkinointia varten ja mitä hostellilla tulee tehdä ennen tapahtumaa, sen aikana ja sen jälkeen. Toimeksiantaja piti ideoita hyvinä, ja aikoi ottaa ainakin yhden tapahtumista käyttöön kesällä 2016.