Materiaali yksilökeskeisen elämänsuunnittelun (YKS) havainnollistamiseksi
Salo, Cisu; Järvinen, Pia (2016)
Salo, Cisu
Järvinen, Pia
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157852
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme kehittämistehtävänä oli suunnitella ja valmistaa materiaali yksilökeskeisen elämänsuunnittelun (YKS) havainnollistamiseksi sekä dokumentoida ja arvioida prosessia. Havaintomateriaalin tavoitteena on tukea kehitysvammaisen henkilön ja hänen lähi-ihmistensä keskustelua yksilökeskeisestä elämänsuunnittelusta. Tarve havaintomateriaalille nousi esiin kehitysvammaisten henkilöiden kanssa työskenteleviltä.
Materiaaliin koottiin keskeisimpiä asioita yksilökeskeiseen elämänsuunnitteluun liittyen. Tämä materiaali keskittyy karttatyöskentelyyn. Havaintomateriaali koottiin kahden kuvitteellisen ja samaistuttavan esimerkkihenkilön ympärille. Materiaalin käyttö edellyttää käyttäjältä osallistuvan kehitysvammaisen henkilön ja yksilökeskeisen ajattelumallin tuntemusta. Kehitysvammaiselta osallistujalta materiaalin käyttö edellyttää aiempaa kokemusta symbolien käytöstä sekä selkokielisen puheen kohtalaista ymmärtämistä. Materiaalin tarkoituksena oli koota, selkeyttää ja konkretisoida käsitteitä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu yksilökeskeisen elämänsuunnittelun ajattelumallista, kuvakommunikaation, selkokielen ja olemuskielen perusteista, toiminnallisen menetelmän perusteista sekä käsinuken käytöstä pedagogisena välineenä.
Materiaali on tarkoitettu yksilökeskeisen elämänsuunnittelun esittelyyn, ei omien elämän suunnitelmien tekemiseen. Matkalaukkuun pakattu havaintomateriaali sisältää kaksi käsinukkea, telineineen, jossa nukke odottaa vuoroaan, käsinukkejen roolit, käyttöohjeen, laminoidut karttapohjat, toimintasuunnitelmapohjan ja havainnointikuvat. Havaintomateriaali on kokeiluversio ja se jää tekijöiden omaan käyttöön. Yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa voi valmistaa samankaltaisen materiaalin yleiseen käyttöön. Materiaalia voi myös laajentaa muihin yksilökeskeisen elämän suunnittelun työkaluihin ja siitä tehdä sähköisen version nuoremmille kohderyhmille. Materiaalin kaltaisen välineen voi suunnitella myös mm. lasten tai maahanmuuttajataustaisten henkilöiden tarpeisiin.
Materiaaliin koottiin keskeisimpiä asioita yksilökeskeiseen elämänsuunnitteluun liittyen. Tämä materiaali keskittyy karttatyöskentelyyn. Havaintomateriaali koottiin kahden kuvitteellisen ja samaistuttavan esimerkkihenkilön ympärille. Materiaalin käyttö edellyttää käyttäjältä osallistuvan kehitysvammaisen henkilön ja yksilökeskeisen ajattelumallin tuntemusta. Kehitysvammaiselta osallistujalta materiaalin käyttö edellyttää aiempaa kokemusta symbolien käytöstä sekä selkokielisen puheen kohtalaista ymmärtämistä. Materiaalin tarkoituksena oli koota, selkeyttää ja konkretisoida käsitteitä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu yksilökeskeisen elämänsuunnittelun ajattelumallista, kuvakommunikaation, selkokielen ja olemuskielen perusteista, toiminnallisen menetelmän perusteista sekä käsinuken käytöstä pedagogisena välineenä.
Materiaali on tarkoitettu yksilökeskeisen elämänsuunnittelun esittelyyn, ei omien elämän suunnitelmien tekemiseen. Matkalaukkuun pakattu havaintomateriaali sisältää kaksi käsinukkea, telineineen, jossa nukke odottaa vuoroaan, käsinukkejen roolit, käyttöohjeen, laminoidut karttapohjat, toimintasuunnitelmapohjan ja havainnointikuvat. Havaintomateriaali on kokeiluversio ja se jää tekijöiden omaan käyttöön. Yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa voi valmistaa samankaltaisen materiaalin yleiseen käyttöön. Materiaalia voi myös laajentaa muihin yksilökeskeisen elämän suunnittelun työkaluihin ja siitä tehdä sähköisen version nuoremmille kohderyhmille. Materiaalin kaltaisen välineen voi suunnitella myös mm. lasten tai maahanmuuttajataustaisten henkilöiden tarpeisiin.