Suomalaisten 20–50-vuotiaiden mielikuvat kansainvälisistä risteilyistä
Koskela, Henna (2016)
Koskela, Henna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605147838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605147838
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii matkanjärjestäjä Travel Specialist Group Oy. Toimeksiantona ja tutkimusongelmana on selvittää, minkälaisia mielikuvia 20–50-vuotiailla suomalaisilla on kansainvälisistä risteilyistä ja risteilyvarustamoista. Tutkija koki, että usein risteilyihin liitetään vanhemmat ikäluokat ja mahdollisesti eläkeläiset. Näin ollen tutkimus haluttiin rajata 20–50-vuotiasiin, jotta saataisiin tarkempaa tietoa siitä, mikä on nuorempien matkailijoiden suhtautuminen risteilyihin.
Tutkimuksen tavoitteena on saada toimeksiantajalle uudenlaista tietoa tutkimuksen kohderyhmästä. Tämän tiedon avulla voidaan kansainvälisiä risteilyjä markkinoida sopivammin kohderyhmä huomioon ottaen ja tätä kautta lisätä yrityksen myyntiä ja tulosta. Tutkimuksella on myös merkitystä alan kehittämisen kannalta, sillä suomalaisten mielikuvia tai käsityksiä kansainvälisistä risteilyistä ei ole aiemmin tutkittu. Ylipäätänsä kansainväliset risteilyt ovat tutkimuskohteena Suomessa uusi.
Tutkimuksen pääasiallinen tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen kysely, joka toteutettiin kohderyhmään sopiville henkilöille. Kysely suoritettiin verkossa ja vastauksia saatiin yhteensä 251. Lisäksi aihetta lähestyttiin käyttämällä kvalitatiivista teemahaastattelua. Kolmen alalla toimivan henkilön haastattelujen avulla tuloksiin saatiin lisää syvyyttä ja luotettavuus kasvoi. Tutkimus aloitettiin marraskuussa 2015 ja tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2016 maaliskuun ja huhtikuun aikana.
Tuloksista kävi ilmi, että mielikuvat eroavat melko paljon niiden kesken, jotka risteilyllä ovat olleet ja niiden, jotka eivät ole olleet. Erityisen selkeästi ero näkyi siinä, että ei-risteilleet mieltävät risteilyt kalliiksi. Kuitenkaan jo risteilleet eivät automaattisesti käytä matkustamiseen enempää rahaa, kuin ei-risteilleet. Yleisesti risteilyt mielletään ylelliseksi ja huolettomaksi matkustustavaksi ja se kiinnostaa monia.
Suomalaiset ovat kiinnostuneita risteilyistä, mutta moni heistä, joka ei vielä risteilyllä ole ollut, ei usko lähtevänsä risteilylle kahden vuoden sisällä. Eri varustamoja ja risteilyjen laajaa tarjontaa suomalaiset eivät kovinkaan hyvin tunne, eivät nekään, jotka risteilyllä ovat olleet. Eniten risteilyissä arvostetaan kohteiden näkemistä vaivattomasti, laadukasta ruokaa sekä rentoutumista.
Tutkimuksen tavoitteena on saada toimeksiantajalle uudenlaista tietoa tutkimuksen kohderyhmästä. Tämän tiedon avulla voidaan kansainvälisiä risteilyjä markkinoida sopivammin kohderyhmä huomioon ottaen ja tätä kautta lisätä yrityksen myyntiä ja tulosta. Tutkimuksella on myös merkitystä alan kehittämisen kannalta, sillä suomalaisten mielikuvia tai käsityksiä kansainvälisistä risteilyistä ei ole aiemmin tutkittu. Ylipäätänsä kansainväliset risteilyt ovat tutkimuskohteena Suomessa uusi.
Tutkimuksen pääasiallinen tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen kysely, joka toteutettiin kohderyhmään sopiville henkilöille. Kysely suoritettiin verkossa ja vastauksia saatiin yhteensä 251. Lisäksi aihetta lähestyttiin käyttämällä kvalitatiivista teemahaastattelua. Kolmen alalla toimivan henkilön haastattelujen avulla tuloksiin saatiin lisää syvyyttä ja luotettavuus kasvoi. Tutkimus aloitettiin marraskuussa 2015 ja tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2016 maaliskuun ja huhtikuun aikana.
Tuloksista kävi ilmi, että mielikuvat eroavat melko paljon niiden kesken, jotka risteilyllä ovat olleet ja niiden, jotka eivät ole olleet. Erityisen selkeästi ero näkyi siinä, että ei-risteilleet mieltävät risteilyt kalliiksi. Kuitenkaan jo risteilleet eivät automaattisesti käytä matkustamiseen enempää rahaa, kuin ei-risteilleet. Yleisesti risteilyt mielletään ylelliseksi ja huolettomaksi matkustustavaksi ja se kiinnostaa monia.
Suomalaiset ovat kiinnostuneita risteilyistä, mutta moni heistä, joka ei vielä risteilyllä ole ollut, ei usko lähtevänsä risteilylle kahden vuoden sisällä. Eri varustamoja ja risteilyjen laajaa tarjontaa suomalaiset eivät kovinkaan hyvin tunne, eivät nekään, jotka risteilyllä ovat olleet. Eniten risteilyissä arvostetaan kohteiden näkemistä vaivattomasti, laadukasta ruokaa sekä rentoutumista.