Autoalan Keskusliitto ry:n korikorjaamoluokituksen hakeminen Veho Oy Ab:n Oulun toimipisteen vauriokorjaamolle
Raappana, Juhani (2016)
Raappana, Juhani
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137771
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli hankkia Veho Oy Ab:n Oulun toimipisteen vauriokorjaamolle Autoalan Keskusliitto ry:n (AKL) korikorjaamoluokitus. Työssä selvitettiin korikorjaamoluokituksen eri luokitusasteiden vaatimukset verrattuna korjaamon lähtötilanteeseen. Työssä pohditaan AKL:n korikorjaamoluokituksen ja muiden laatujärjestelmien sekä erilaisten standardien merkitystä korjaamolle ja sen sidosryhmille. Korikorjaamoluokituksessa havaittuja kehityskohteita tarkastellaan opinnäytetyön lopussa.
Nykyaikaisten autojen kori- ja turvarakenteiden nopea kehitys on luonut tilanteen, jossa kolarivaurioiden korjaaminen uusissa ajoneuvoissa vaatii paljon erilaista erikoisosaamista korjauksen laadun ja korjatun auton liikenneturvallisuuden varmistamiseksi. Lisääntyneiden vaatimusten vuoksi AKL on luonut korikorjaamoluokitusjärjestelmän. Järjestelmä toimii apuvälineenä arvioitaessa korikorjaamoiden kykyä korjata eritasoisia korivaurioita etenkin nykyaikaista korirakenne- ja turvatekniikkaa sisältävissä ajoneuvoissa.
AKL:n korikorjaamoluokitus toimii hyvänä apuvälineenä asiakkaille, vakuutusyhtiöille ja muille sidosryhmille luotettavan yhteistyökumppanin tai palveluntarjoajan etsinnässä. Lisäksi, oikein käytettynä, korikorjaamoluokituksen avulla voidaan parantaa korikorjauksen yleistä tasoa Suomessa ja näin parantaa myös liikenneturvallisuutta. Korikorjaamoluokituksessa on kuitenkin vielä paljon kehitettävää. Isoimmat kehityskohteet liittyvät markkinointiin ja korikorjaamoluokituksen tunnettavuuteen.
Työn tuloksena Veho Oy Ab:n Oulun toimipisteen vauriokorjaamolle saatiin AKL:n korikorjaamoluokitus vaurioluokassa 3 ja Merkki+-luokitus kaikille korjaamon edustusmerkeille. Lisäksi AKL:n korikorjaamoluokitukseen löydettiin selkeitä kehityskohteita, joihin puuttumalla korikorjaamoluokituksen haluttavuutta ja merkitystä voidaan parantaa. Tärkein kehityskohde on AKL:n korikorjaamoluokituksen markkinointi. Veho Oy Ab:n Oulun toimipisteen vauriokorjaamon sähköinen koulutusrekisteri päivitettiin ja koulutusrekisterin ylläpitoon löydettiin toimintamalli, jonka avulla koulu-tusrekisterin ajantasaisuutta voidaan jatkossa parantaa. Toimintamallissa asetetaan selkeät vastuuhenkilöt koulutustietojen koulutusrekisteriin syöttämiselle.
Nykyaikaisten autojen kori- ja turvarakenteiden nopea kehitys on luonut tilanteen, jossa kolarivaurioiden korjaaminen uusissa ajoneuvoissa vaatii paljon erilaista erikoisosaamista korjauksen laadun ja korjatun auton liikenneturvallisuuden varmistamiseksi. Lisääntyneiden vaatimusten vuoksi AKL on luonut korikorjaamoluokitusjärjestelmän. Järjestelmä toimii apuvälineenä arvioitaessa korikorjaamoiden kykyä korjata eritasoisia korivaurioita etenkin nykyaikaista korirakenne- ja turvatekniikkaa sisältävissä ajoneuvoissa.
AKL:n korikorjaamoluokitus toimii hyvänä apuvälineenä asiakkaille, vakuutusyhtiöille ja muille sidosryhmille luotettavan yhteistyökumppanin tai palveluntarjoajan etsinnässä. Lisäksi, oikein käytettynä, korikorjaamoluokituksen avulla voidaan parantaa korikorjauksen yleistä tasoa Suomessa ja näin parantaa myös liikenneturvallisuutta. Korikorjaamoluokituksessa on kuitenkin vielä paljon kehitettävää. Isoimmat kehityskohteet liittyvät markkinointiin ja korikorjaamoluokituksen tunnettavuuteen.
Työn tuloksena Veho Oy Ab:n Oulun toimipisteen vauriokorjaamolle saatiin AKL:n korikorjaamoluokitus vaurioluokassa 3 ja Merkki+-luokitus kaikille korjaamon edustusmerkeille. Lisäksi AKL:n korikorjaamoluokitukseen löydettiin selkeitä kehityskohteita, joihin puuttumalla korikorjaamoluokituksen haluttavuutta ja merkitystä voidaan parantaa. Tärkein kehityskohde on AKL:n korikorjaamoluokituksen markkinointi. Veho Oy Ab:n Oulun toimipisteen vauriokorjaamon sähköinen koulutusrekisteri päivitettiin ja koulutusrekisterin ylläpitoon löydettiin toimintamalli, jonka avulla koulu-tusrekisterin ajantasaisuutta voidaan jatkossa parantaa. Toimintamallissa asetetaan selkeät vastuuhenkilöt koulutustietojen koulutusrekisteriin syöttämiselle.