Montaasin, avantgarden ja taide-elokuvan vaikutus nykypäiväisen musiikkivideon leikkauksessa
Tuomi, Eeva (2016)
Tuomi, Eeva
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137761
Tiivistelmä
Montaasin sekä avantgarde- ja taide-elokuvan kerronta toimivat tärkeänä pohjana nykymusiikkivideon muotoutumisessa omanlaisekseen moderniksi mediaksi taiteen ja mainoksen välimaastossa. Montaasin keinoin katsojassa pyrittiin herättämään emootioita ja luotiin yhteyksiä irrallisten otosten välille. Avantgardelle tyypillisen surrealismin ja kollaasin myötä katsojaa pyrittiin tietoisesti shokeeraamaan, ja taide-elokuvan näkyvän leikkauksen keinot muodostuivat irrottamattomaksi osaksi musiikkivideota.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten montaasi ja avantgarde- ja taide-elokuvan kerronta näkyvät nykyaikaisen musiikkivideon leikkauksessa. Työn tarkoituksena oli analysoida musiikkivideoita ja kirjallisiin lähteisiin tukeutuen koota erilaisia elokuvallisia kerronnan keinoja, joita musiikkivideoiden leikkauksessa yleisimmin käytetään. Työssä käsiteltiin nykyaikaisen musiikkivideon kerronnan lisäksi myös sen historiallisia lähtökohtia ja kehitystä, sekä tyypillisiä leikkauskeinoja ja niiden yhteyttä montaasiin, avantgarde- ja taide-elokuvaan. Työssä eriteltiin lyhyesti myös populaarimusiikin perusperiaatteet, sekä rytmin ilmeneminen sekä liikkuvassa kuvassa että musiikissa.
Analyysin perusteella montaasi ja avantgarde- ja taide-elokuva näkyvät nykymusiikkivideoissa nopeana, välähdysmäisenä leikkausrytminä, tarinallisina kerrostumina ja jatkuvuutta rikkovana, pirstaloituneena ja surrealistisena kerrontana. Toinen havainto oli, että populaarimusiikin tuntemus ja ymmärrys lisää leikkaajan mahdollisuuksia luoda monipuolinen lopputulos musiikkivideon leikkauksessa. Musiikin rytmin ymmärrys auttaa luomaan musiikkivideolle tyypilliset leikkauskeinot, kuten liikkeen manipuloinnin, hyppyleikkaukset, ristikuvat ja muut leikkaukselliset tehokeinot, jotka ovat nähtävissä myös varhaisessa kokeellisessa elokuvassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten montaasi ja avantgarde- ja taide-elokuvan kerronta näkyvät nykyaikaisen musiikkivideon leikkauksessa. Työn tarkoituksena oli analysoida musiikkivideoita ja kirjallisiin lähteisiin tukeutuen koota erilaisia elokuvallisia kerronnan keinoja, joita musiikkivideoiden leikkauksessa yleisimmin käytetään. Työssä käsiteltiin nykyaikaisen musiikkivideon kerronnan lisäksi myös sen historiallisia lähtökohtia ja kehitystä, sekä tyypillisiä leikkauskeinoja ja niiden yhteyttä montaasiin, avantgarde- ja taide-elokuvaan. Työssä eriteltiin lyhyesti myös populaarimusiikin perusperiaatteet, sekä rytmin ilmeneminen sekä liikkuvassa kuvassa että musiikissa.
Analyysin perusteella montaasi ja avantgarde- ja taide-elokuva näkyvät nykymusiikkivideoissa nopeana, välähdysmäisenä leikkausrytminä, tarinallisina kerrostumina ja jatkuvuutta rikkovana, pirstaloituneena ja surrealistisena kerrontana. Toinen havainto oli, että populaarimusiikin tuntemus ja ymmärrys lisää leikkaajan mahdollisuuksia luoda monipuolinen lopputulos musiikkivideon leikkauksessa. Musiikin rytmin ymmärrys auttaa luomaan musiikkivideolle tyypilliset leikkauskeinot, kuten liikkeen manipuloinnin, hyppyleikkaukset, ristikuvat ja muut leikkaukselliset tehokeinot, jotka ovat nähtävissä myös varhaisessa kokeellisessa elokuvassa.