Arjen tekemisen kautta kohti parempaa vuorovaikutusta : Ennaltaehkäisevän perhetyön antama tuki vanhemman ja lapsen väliseen vuorovaikutukseen Kuntayhtymä Kaksineuvoisen alueella
Välimäki, Marianna (2016)
Välimäki, Marianna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137759
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ennaltaehkäisevän perhetyön mahdollisuutta tukea vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutussuhdetta Kuntayhtymä Kaksineuvoisen alueella. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten ennaltaehkäisevä perhetyö tukee vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta ja mitä menetelmiä perhetyöntekijät käyttävät vuorovaikutussuhteen tukemiseen. Tutkimus kohdennettiin perhetyöntekijöiden kokemuksiin perheistä, joissa on alle kouluikäisiä lapsia.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee ennaltaehkäisevän perhetyön käsitettä, perheiden haasteita nyky-yhteiskunnassa, varhaista vuorovaikutusta, perhetyön prosessia sekä vuorovaikutuksen tukemisessa käytettäviä menetelmiä. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Empiirisessä osuudessa kuvaillaan laadullisen tutkimuksen toteutus käytännössä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla helmikuun 2016 aikana. Haastattelin yhteensä viittä perheohjaajaa ja perhetyöntekijää.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että vuorovaikutusta tuetaan tukemalla vanhemmuutta, vanhemmuuden roolia ja olemalla mukana kasvatustehtävässä. Myös kannustaminen ja positiivisen palautteen antaminen vahvistivat vuorovaikutuksen onnistumista. Käytetyimmiksi menetelmiksi vuorovaikutussuhteen tukemisessa nousivat arjen tekeminen, mallintaminen sekä perhetyöntekijän oma persoona. Tulokset kuitenkin osoittivat, että ennaltaehkäisevän perhetyön pariin ohjautuvissa perheissä ongelmat vanhemman ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa ovat hyvin pieniä tai niitä ei ole ollenkaan.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee ennaltaehkäisevän perhetyön käsitettä, perheiden haasteita nyky-yhteiskunnassa, varhaista vuorovaikutusta, perhetyön prosessia sekä vuorovaikutuksen tukemisessa käytettäviä menetelmiä. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Empiirisessä osuudessa kuvaillaan laadullisen tutkimuksen toteutus käytännössä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla helmikuun 2016 aikana. Haastattelin yhteensä viittä perheohjaajaa ja perhetyöntekijää.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että vuorovaikutusta tuetaan tukemalla vanhemmuutta, vanhemmuuden roolia ja olemalla mukana kasvatustehtävässä. Myös kannustaminen ja positiivisen palautteen antaminen vahvistivat vuorovaikutuksen onnistumista. Käytetyimmiksi menetelmiksi vuorovaikutussuhteen tukemisessa nousivat arjen tekeminen, mallintaminen sekä perhetyöntekijän oma persoona. Tulokset kuitenkin osoittivat, että ennaltaehkäisevän perhetyön pariin ohjautuvissa perheissä ongelmat vanhemman ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa ovat hyvin pieniä tai niitä ei ole ollenkaan.