Osallistuvan dokumenttielokuvan tekoprosessi
Sundberg, Antti (2016)
Sundberg, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137758
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin dokumenttielokuvan tekoprosessia, ja tarkoituksena oli tuottaa noin 30-minuuttinen dokumenttielokuva rytmistä, vodousta ja transsista. Elokuvan tarkoitus oli tukea yliopisto-opiskelijan vodousta lopputyönä tehtyä tutkimusta. Elokuva oli myös osa isompaa kokonaisuutta, johon kuului kirja, äänite ja esityksiä.
Elokuva tuotettiin ilman budjettia, kahden hengen ydintyöryhmässä, johon kuuluivat tutkija ja dokumentaristi. Elokuvan kuvaukset toteutettiin Beninissä Länsi-Afrikassa ja Suomessa. Materiaalista käsikirjoitettiin, kuvattiin ja leikattiin 35 minuuttia pitkä elokuva.
Käsikirjoituksen ongelmallinen luonne havaittiin seurantadokumenttia tehdessä. Huomattiin, että vaikka suunniteltiin puhtaasti havainnollista dokumenttia, olosuhteet muuttivat ilmaisua osallistuvan dokumentin suuntaan. Tähän vaikutti aiheen tiedonhankinnan vaikeus ja se, että tietoa vastaan piti usein antaa itsestään jotain.
Kuvauksissa suurimpia haasteita olivat kuvauspaikkojen ja henkilöiden ennalta tuntemattomuus. Kuvaussuunnitelma voitiin tehdä vasta saavuttaessa paikalle ensimmäistä kertaa, ja tapahtumat paikan päällä saattoivat myös yllättää. Tärkeintä olikin osata varautua kaikkeen ja sopeutua muutoksiin niitä kohdatessa.
Valmiista dokumenttielokuvasta voitiin päätellä, että haastavankin aiheen dokumentointi on mahdollista käytössä olleilla henkilöstöllä ja resursseilla. Elokuvan päähenkilöiden kanssa vietetty aika ja osallistuminen tapahtumiin vaikuttivat suoraan positiivisesti onnistuneeseen lopputulokseen.
Tuotannossa opittuja keinoja voidaan soveltaa muihin vastaaviin projekteihin.
Elokuva tuotettiin ilman budjettia, kahden hengen ydintyöryhmässä, johon kuuluivat tutkija ja dokumentaristi. Elokuvan kuvaukset toteutettiin Beninissä Länsi-Afrikassa ja Suomessa. Materiaalista käsikirjoitettiin, kuvattiin ja leikattiin 35 minuuttia pitkä elokuva.
Käsikirjoituksen ongelmallinen luonne havaittiin seurantadokumenttia tehdessä. Huomattiin, että vaikka suunniteltiin puhtaasti havainnollista dokumenttia, olosuhteet muuttivat ilmaisua osallistuvan dokumentin suuntaan. Tähän vaikutti aiheen tiedonhankinnan vaikeus ja se, että tietoa vastaan piti usein antaa itsestään jotain.
Kuvauksissa suurimpia haasteita olivat kuvauspaikkojen ja henkilöiden ennalta tuntemattomuus. Kuvaussuunnitelma voitiin tehdä vasta saavuttaessa paikalle ensimmäistä kertaa, ja tapahtumat paikan päällä saattoivat myös yllättää. Tärkeintä olikin osata varautua kaikkeen ja sopeutua muutoksiin niitä kohdatessa.
Valmiista dokumenttielokuvasta voitiin päätellä, että haastavankin aiheen dokumentointi on mahdollista käytössä olleilla henkilöstöllä ja resursseilla. Elokuvan päähenkilöiden kanssa vietetty aika ja osallistuminen tapahtumiin vaikuttivat suoraan positiivisesti onnistuneeseen lopputulokseen.
Tuotannossa opittuja keinoja voidaan soveltaa muihin vastaaviin projekteihin.