Vastaavan kuraattorin palvelut koulukuraattorin työn tukena : Kokemuksia Kalajokilaakson ja Pyhäjokilaakson alueelta
Miettinen, Pentti (2016)
Miettinen, Pentti
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137724
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaaja on Pyhäjärven kaupungin sivistystoimi. Laki oppilas- ja opiskelijahuollosta (1287/2013) tuli voimaan elokuussa 2014. Uudessa laissa määritellään keskeisiksi asioiksi yhteisöllisyys, varhainen tuki ja ammatillisuus. Koulukuraattorin ja muiden opiskeluhuollon palveluiden laatuun ja saatavuuteen kiinni-tetään huomiota.
Aivan uutena ammattinimikkeenä laissa mainitaan vastaava kuraattori, jolle asetetaan sosiaalityöntekijän kelpoi-suusvaatimus. Koulukuraattorien yleiseksi kelpoisuudeksi määritellään sosionomin (AMK) tutkinto. Tässä opinäytetyössä tarkastellaan näiden kahden erilaisen sosiaalialan ammattilaisen yhteistä työtä oppilashuollossa Kala- ja Pyhäjokilaakson alueella.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kerätä odotuksia ja kokemuksia vastaavan kuraattorin palveluista Kala- ja Pyhäjokilaaksojen alueella. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää koulukuraattoria ja kolmea vastaavaa kuraattoria. Kaikki haastateltavat olivat eri paikkakunnilta. Teemahaastattelut toteutettiin joulukuun 2015 ja helmikuun 2016 välisenä aikana. Aineisto analysoitiin maalis-huhtikuun 2016 aikana.
Vastaavan kuraattorin ja koulukuraattorin yhteinen työ on jaoteltu teoriaosuudessa neljään osa-alueeseen. Nämä ovat työparityöskentely, konsultointi, lähiesimiestyö ja muu oppilashuoltotyön lisäresurssi. Teoria pohjautuu Laura Bronsteinin ja Elina Rahkon aiempiin tutkimuksiin. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää oppilashuoltotyön kehittämisessä paikkakunnittain ja alueellisesti.
Aivan uutena ammattinimikkeenä laissa mainitaan vastaava kuraattori, jolle asetetaan sosiaalityöntekijän kelpoi-suusvaatimus. Koulukuraattorien yleiseksi kelpoisuudeksi määritellään sosionomin (AMK) tutkinto. Tässä opinäytetyössä tarkastellaan näiden kahden erilaisen sosiaalialan ammattilaisen yhteistä työtä oppilashuollossa Kala- ja Pyhäjokilaakson alueella.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kerätä odotuksia ja kokemuksia vastaavan kuraattorin palveluista Kala- ja Pyhäjokilaaksojen alueella. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää koulukuraattoria ja kolmea vastaavaa kuraattoria. Kaikki haastateltavat olivat eri paikkakunnilta. Teemahaastattelut toteutettiin joulukuun 2015 ja helmikuun 2016 välisenä aikana. Aineisto analysoitiin maalis-huhtikuun 2016 aikana.
Vastaavan kuraattorin ja koulukuraattorin yhteinen työ on jaoteltu teoriaosuudessa neljään osa-alueeseen. Nämä ovat työparityöskentely, konsultointi, lähiesimiestyö ja muu oppilashuoltotyön lisäresurssi. Teoria pohjautuu Laura Bronsteinin ja Elina Rahkon aiempiin tutkimuksiin. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää oppilashuoltotyön kehittämisessä paikkakunnittain ja alueellisesti.