Retrospektiivinen kuvitus muinaiskiinalaiseen kulttuuriin pohjautuvaan fantasiaromaaniin
Tamayo, Alexander (2016)
Tamayo, Alexander
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137717
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia muinaiskiinalaista maalaustaidetta ja näiden tietojen pohjalta luoda perinteinen kirjankuvitus pronssikautisen Kiinan kulttuuriin pohjautuvaan fantasiaromaaniin. Tavoitteena on kehitellä selkeä toimintatapa, jonka avulla hyvä retrospektiivinen kuvitus luodaan. Termillä ”retrospektiivinen” kutsun työtä, joka aiheeltaan, luonteeltaan ja tekniikaltaan perustuu jonkin tietyn historiallisen aikakauden taidetyyliin.
Teoriaosuudessa tutkin kiinalaisen maalaustaiteen kehitystä ennen ajanlaskumme alkua, ihmisen kuvaamista muinais-Kiinassa sekä kiinalaisen kalligrafian varhaiskehitystä. Sitten tarkastelen neljää valitsemaani perinteistä kiinalaista maalausta tutkimusmenetelmänä formaalia analyysiä hyödyntäen.
Toiminnallisessa osuudessa käyn vaihe vaiheelta läpi, miten olen luonut retrospektiivisen hahmopainotteisen kirjankuvituksen. Asiakkaanani on kirjailija, joka toivoi fantasiaromaaniinsa varhaishistoriallisen kiinalaisen maalauksen henkisiä kuvituksia. Työvaiheisiini kuuluvat myös hahmosuunnittelu ja varhaiseen kiinalaiseen kalligrafiaan pohjautuvan kirjaintyypin suunnittelu. Lopputyönä esittelen tussi- ja vesivärimaalauksen, joka on kuvitus romaanin päähenkilöstä ja sisältää sekä hahmosuunnittelun että kirjaintyyppisuunnittelun tulokset. Tavoitteenani toiminnallisessa osassa on määritellä tätä projektia varten selkeä kuvitustyyli ja -tekniikka, jotka toimisivat pohjana seuraaville kirjankuvituksille.
Tutkielman ansiosta opin yhä syvemmin ymmärtämään kiinalaista kulttuuria ja taidehistoriaa ja hyödyntämään näitä tietoja luovassa työssä. Koen kehittyneeni merkittävästi kuvittajana sekä tyylillisesti että teknisesti, ja opin hyödyntämään uusia välineitä ja työskentelytapoja.
Uskon, että tämä tutkielma voi toimia hyvänä esimerkkinä retrospektiivisestä visuaalisesta suunnitteluprosessista, tarjota runsaasti tietoa kiinalaisen maalaustaiteen varhaishistoriallisesta kehityksestä ja auttaa avartamaan maailman kulttuurihistorian näkemystä.
Teoriaosuudessa tutkin kiinalaisen maalaustaiteen kehitystä ennen ajanlaskumme alkua, ihmisen kuvaamista muinais-Kiinassa sekä kiinalaisen kalligrafian varhaiskehitystä. Sitten tarkastelen neljää valitsemaani perinteistä kiinalaista maalausta tutkimusmenetelmänä formaalia analyysiä hyödyntäen.
Toiminnallisessa osuudessa käyn vaihe vaiheelta läpi, miten olen luonut retrospektiivisen hahmopainotteisen kirjankuvituksen. Asiakkaanani on kirjailija, joka toivoi fantasiaromaaniinsa varhaishistoriallisen kiinalaisen maalauksen henkisiä kuvituksia. Työvaiheisiini kuuluvat myös hahmosuunnittelu ja varhaiseen kiinalaiseen kalligrafiaan pohjautuvan kirjaintyypin suunnittelu. Lopputyönä esittelen tussi- ja vesivärimaalauksen, joka on kuvitus romaanin päähenkilöstä ja sisältää sekä hahmosuunnittelun että kirjaintyyppisuunnittelun tulokset. Tavoitteenani toiminnallisessa osassa on määritellä tätä projektia varten selkeä kuvitustyyli ja -tekniikka, jotka toimisivat pohjana seuraaville kirjankuvituksille.
Tutkielman ansiosta opin yhä syvemmin ymmärtämään kiinalaista kulttuuria ja taidehistoriaa ja hyödyntämään näitä tietoja luovassa työssä. Koen kehittyneeni merkittävästi kuvittajana sekä tyylillisesti että teknisesti, ja opin hyödyntämään uusia välineitä ja työskentelytapoja.
Uskon, että tämä tutkielma voi toimia hyvänä esimerkkinä retrospektiivisestä visuaalisesta suunnitteluprosessista, tarjota runsaasti tietoa kiinalaisen maalaustaiteen varhaishistoriallisesta kehityksestä ja auttaa avartamaan maailman kulttuurihistorian näkemystä.